Odpowiedzi

2010-03-17T20:00:29+01:00
Ponieważ są to trzy dni przed Wielkanocą i dlatego można tak je nazwać ;)
2010-03-17T20:00:52+01:00
Święte Triduum Paschalne

Liturgia niesie w sobie i słowa, i gesty. Same słowa nie wystarczają. Mężczyzna i kobieta, którzy się kochają, wyrażają to nie tylko słowami, ale i przez trzymanie się za ręce, pocałunki, obdarowywanie się kwiatami i innymi prezentami. W podobny sposób słowa i gesty w liturgii wyrażają wzajemną miłość Boga i Kościoła. Gdy świętujemy, podkreślamy to przez lepsze jedzenie, biały obrus, bardziej uroczyste ubranie i symbole związane z danym świętem. Z największą liczbą gestów i symboli spotykamy się przy wydarzeniach najważniejszych w naszym życiu: narodzinach, zaślubinach i śmierci. Każda Eucharystia, a zwłaszcza liturgia Świętego Triduum Paschalnego, odnosi nas do rzeczywistości najbardziej fundamentalnej: męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa Pana, dzięki którym my również przezwyciężymy śmierć i wraz z Chrystusem zmartwychwstaniemy. Stąd też ta najświętsza z liturgii jest tak pełna gestów i symboli, które spróbuję pokrótce opisać.

Liturgia Świętego Triduum Paschalnego jest jedną całością. W niniejszym tekście dzielę ją na poszczególne dni tylko i wyłącznie dlatego, aby wygodniej się go czytało. O jedności poszczególnych celebracji świadczy to, że czwartkowa i piątkowa liturgia nie kończą się błogosławieństwem. Następuje ono dopiero po Wigilii Paschalnej wraz z uroczystym: „Idźcie w pokoju Chrystusa. Alleluja, alleluja!” (jeżeli rezurekcja jest w nocy, zamiast tego udziela się błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem na jej zakończenie). W istocie Triduum Paschalne trwa nieprzerwanie od Mszy Wieczerzy Pańskiej w wieczór wielkoczwartkowy, aż do Nieszporów Uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego w Niedzielę Wielkanocną wieczorem – a więc trzy pełne doby (Triduum oznacza trzy dni).
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-17T20:02:00+01:00
Bo wielka noc to noc zmartwychwstania
a triduum to pamiątka męki i śmierci Jezusa
tak mi sie wydaje