Rozwiąż równania (zadanie 12 strona 200, matematyka z plusem dla kl 1 gimnazjum, wg nowej podstawy programowej)

a)1/2x-3/4[x-(4x+1)]=1- (x+1):4
b)2/3 (3x-1)-3/2[2x+3(x-2)]=1

Wyniki powinny być takie:
a) x=0 (zero)
b) x= 1 i 1/3 (jeden i jedna trzecia)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-17T21:35:30+01:00
A)
½x-¾(x-(4x+1))=1-(x+1):4
½x-¾(x-4x-1)=1-(x+1):4
½x-¾x+3x+¾=1-¼x-¼
-¼x+3x+¾=¾-¼x
-¼x+¼x+3x=¾-¾
3x=0
x=0

b)
⅔(3x-1)-1½(2x+3(x-2))=1
2x-⅔-3/2(2x+3x-6)=1
2x-⅔-15/2x+9=1
4/2x-15/2x=1-9+⅔
-11/2x=-22/3
x=-22/3*(-2/11)
x=4/3=1⅓
41 4 41
2010-03-17T21:40:13+01:00
A) 1/2x - 3/4[x-(4x+1)]=1-(x+1)/4=
1/2x-3/4[x-4x-1]=1-(x+1)/4
1/2x-3/4[-3x-1]=4/4-(x+1)/4
1/2x+9/4x+3/4=(4-x+1)/4
2/4x+9/4x+3/4=(4-x-1)/4
11/4x+3/4=(3-x)/4 /*4
11x+3=3-x
11x+x=3-3
12x=0 /12
x=0


b) 2/3 (3x-1)-3/2[2x+3(x-2)]=1
2x-2/3-3/2[2x+3x-6]=1
2x-2/3-3/2(5x-6)=1
2x-2/3-15/2x+18/2=1
2x-7,5x-2/3+9=1
-5,5x+8 i jedna trzecia=1
-5,5x=1-8 i jedna trzecia
-5,5x=-22/3
-11/2x=-22/3 dzielone przez -11/2 obustronnie
x=4/3=1 i jedna trzecia
34 4 34