Odpowiedzi

2010-03-18T16:22:16+01:00
* łańcuch okołopacyficzny
o składa się z dwóch łuków, przebieg południkowy, występują częste zjawiska wulkaniczne oraz trzęsienia ziemi
o obejmuje:
+ zachodnie wybrzeża Ameryki Północnej i Południowej (Kordyliery, Andy)
+ zachodnie wybrzeża Pacyfiku (od gór Kamczatki poprzez Wyspy Japońskie po Nową Gwineę i Nową Zelandię)

* łańcuch alpejsko-himalajski
o przebieg zbliżony do równoleżnikowego, występuje typowy krajobraz wysokogórski, w kierunku wschodnim obserwuje się wyraźny wzrost wysokości (od ok. 4 000 m n.p.m. w Alpach do ponad 8 000 m n.p.m. w Himalajach)
o obejmuje m.in.: Góry Betyckie, Pireneje, Alpy, Karpaty, Góry Dynarskie, Atlas, Kaukaz, Hindukusz, Tien-szan, Himalaje i góry wschodniej Syberii.
6 3 6
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-18T16:29:53+01:00
Niziny :
Nizina Wielkopolska
Nizina Śląska
Nizina Mazowiecka
Nizina Podlaska
Polesie Lubelskie

Wyżyny :
Wyżyna Krakowsko-Częstochowska
Wyżyna Śląska
Niecka Nidziańska
Wyzyna Kielecko-Sandomierska
Wyżyna Lubelska i Roztocze

Pasma górskie na świecie
Europa: Betyckie, Sierra Morena, Iberyjskie, Kantabryjskie, Pireneje, Masyw Centralny, Alpy, Jura, Apeniny, Wogezy, Schwarzwald, Ardeny, Reńskie Góry Łupkowe, Kambryjskie, Pennińskie, Grampian, Kaledońskie, Skandynawskie, Świętokrzyskie, Sudety, Karpaty, Rudawy, Las Czeski, Szumawa, Dynarskie, Stara Planina, Rodopy, Strandża, Pindos, Ural.
9 2 9