Książki Ali stoją na trzech półkach.Na drugiej jest o 15książek mniej niż na pierwszej i 2 razy więcej niż na trzeciej.Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej książek niż na drugiej.Ile książek ma Ala?


DAje naj za dobre i szybkie rozwiązanie.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-18T16:47:55+01:00
X - ilość na 1 półce
x-15 - ilość na 2 półce
½(x-15) - ilość na 3 półce

x+½(x-15)=2(x-15)
x+½x-7,5=2x-30
1,5x-2x=-30+7,5
-0,5x=-22,5
x=45 I półka

45-15= 30 II półka

½(45-15)=22,5-7,5=15 III półka

45+30+15=90

odp: Ala ma 90 książek.
2010-03-18T16:48:47+01:00
(2x + 15) + x = 2 * 2x
2x + 15 + x = 4x
3x - 4 x = - 15
- x = - 15
x=15

I półka 2x +15=2*15+15=45
II półka 2x=2*15=30
III półka x=15
45+30+15=90
oDP. Ala ma 90 książek.