Do zbudowania indiańskiego namiotu użyto dwumetrowych tyczek. Szkielet namiotu kształtem przypomina ostrosłup prawidłowy sześciokątny o krawędzi podstawy długości 90cm. Każda tyczka nachylona jest do podłoża pod kątem 60*. Jaką długość ma wystająca część tyczki? Czy indiański chłopiec o wzroście 1.60m będzie mógł się w tym namiocie wyprostować? Czy 4.5m2 materiału wystarczy na pokrycie ścian tego namiotu ?

Proszę o zapisanie wszystkich działań do obliczenia !

2

Odpowiedzi

2010-03-18T17:55:42+01:00
A - krawędź boczna ostrosłupa

a = 90cm x 2 = 180cm

2m - 180cm = 20cm

odp. na I pytanie...

H - wys. ostrosłupa

H = 90pierwiastek z 3 = w przybliżeniu 156 cm

odp. na II pytanie: nie zmieści sie.

h - wysokość ściany bocznej

(45cm)^2 + h^2 = (180cm)^2

h = pierwiastek z {30375}cm = 45 pierwiastek z 15 cm

Pb - pole powierzchni bocznej

Pb=45 pierwiastek z 15 x 90 cm
___________________________ x 6 =
2

= 12150pierwiastek z 15 = w zaokrągleniu 4,7 m kwadratowego

to pole boczne to 45 itd.. jest podzielone przez 2 no i w dodatku razy 6 .. nie dokładnie widać, więc tłumaczę.

odp. na ostatnie pytanie - nie wystarczy

mam nadzieję że zrozumiesz :)
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-18T18:01:36+01:00
180²=45²+x²
x²+2025=32400
x²=32400-2025
x²=√30375=5√1245=15√135=45√15

P=(90*45√15)/2
P=2025√15
Pb=12150√15 cm²

4,5m²=45000cm²

2m-1,8=0,2=20cm
90√3≈90*1,73=1,56

Odp: Materiału nie wystarczy Chłopiec nie moze się wyprostować, a wystająca część tyczki ma długość 20cm.
2 3 2