Statek w rzeczywistość ma wymiary 91m na 30m.
Oblicz skale tak aby plan tego statku zmieścił się na jednej stronie a5 o wymiarach 21cm na 15cm.Podaj jakie będzie miał wymiary na kartce i jaka będzie skala.
Trosze o szczegółowe napisanie zadania dam najlepsze .

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-18T18:31:57+01:00
91m = 9100cm : 500
30m = 3000cm : 500

18,2 cm
i
6cm

skala :
1:500

nie napisałaś czy to ma być jaki największy może się zmieścić, więc robię to w skali jednej z wielu ; ))
2 1 2
2010-03-18T18:33:55+01:00
1 m = 100 cm
91 m = 9100 cm
30 m = 3000 cm

My mamy mieć 15 i 21 cm.
9100 cm ma być po zmniejszeniu 21 cm.
3000 cm mają być po zmniejszeniu 15 cm.
9100 : 21 = 433,(3)
3000 : 15 = 200

P statku = 91 * 30 = 2730m = 273 000 cm
P kartki = 15 * 21 = 315 cm
273 000 : 315 = 85 995 000 cm = 859,95 km
Czyli 1 cm - ~ 860 km
Skala : 1:85 995 000
Myślę,że dobrze rozwiązałam.
1 2 1
2010-03-18T18:36:42+01:00
91m x 30m = 9100cm x 3000cm - wymiary statku
21cm x 15cm - wymiary kartki

9100/21 = 433 1/3
3000/15 = 200

k = 200 - stosunek podobieństwa
1:200 - skala

9100cm/200 = 45,5cm
3000cm/200 = 15cm

45,5cm x 15cm - wymiaty statku na kartce

Odpowiedź.: Wymiary statku na kartce nie mogą byc większe niz: 45,5cm x 15cm , a skala nie może być mniejsza niż: 1:200.
1 5 1