Temat: Procent w zadaniach tekstowych.

Zad 1.
Ile trzeba użyć soli, aby po zmieszaniu ze 150kg wody otrzymać roztwór o stężeniu 6,25%?


Zad 2.
Ile gramów wody trzeba dodać do 200g piętnastoprocentowego roztworu cukru, aby stężenie zmiejszyło się o 5%?


Zad 3.
Ile soli trzeba dodać do 100g dziesięcioprocentowego roztworu, aby otrzymać roztwór o stężeniu 20%?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-03-18T18:37:11+01:00
Zad1.

dane:
cp=6.25 %
mr=150 kg
szukane
ms=?


cp=ms/mr*100%
ms=mr*cp/100%
ms=150kg*6.25%/100%
ms=9,375kg
Odp.: Tzeba uzyc 9,375 kg soli

zad2.

15% * 200 + 0% * x = 5% * (200 + x)
0,15 * 200 = 0,05 * (200 + x)
30 = 10 + 0,05x
20 = 0,05x
x = 400

zad3.

Cp początkowe=10%
masa roztworu=100g

Cp=ms*100%/mr

10%=ms*100% / 100 (kreska oznacza dzielenie :)
10%*100=ms*100%
ms=10g to jest masa soli przy stężeniu 10%


teraz mase substancji dla 20%-roztworu

20%= (10+X)*100% / 100+X
20% * (100+X)=(10+X)*100%
(100+X)= (10+X)*100% / 20%
100+X=(10+X)*5
100+X=50+5
X-5X=50-100
X=12.5 gram to jest masa soli którą trzeba dodac

1 4 1
2010-03-18T18:38:12+01:00
Zad.1
150 kg -> 100%
x -> 6,25%
100x = 150 × 6,25
100x = 937,5/÷ 100
x = 9,375

zad.2 i 3 nie umiem . Nie pamiętam jak się robiło xd