Odpowiedzi

2010-03-18T20:20:26+01:00
1.Inwokacja rozpoczynająca utwór od słow " Litwo ojczyzno moja.." oraz prośba skierowana do Matki Bożej o pomoc w tworzeniu dzieła
2.Ważny historycznie czas: przygotowania Napoleona do wojny i przemarsz jego wojsk
2.Bogato opisane życie szlachty, ukazane obyczaje szlacheckie , zbiorowy bohater utworu
3.Występują trzy główne wątki:
- Narodowo-wyzwoleńczy : ukazuje przede wszystkim dzieje Jacka Soplicy, opiera się na rzeczywistych wydarzeniach historycznych
- Miłosny : Historia uczucia łączącego Zosie i Tadeusza
- Spór o zamek : Kłótnia Horeszków z Soplicami, głównie Sędziego i Hrabiego.
4.Ukazane obyczaje szlacheckie
5.Wszechwiedzący narrator który się nie ujawnia i ma dystans wobec opisywanych wydarzeń
„Pan Tadeusz" jest epopeją narodową , bowiem wyraża najważniejsze dla narodu sprawy w chwili, gdy były narodowi potrzebne.
4 5 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-18T20:30:07+01:00
"Pan Tadeusz" jest epopeją narodową,gdyż akcja utworu dzieje się w ważnym okresie dziejowym,jakim jest niewątpliwie wyprawa Napoleona na Rosję i związane z nią nadzieje Polaków na odzyskanie niepodległości.Ukazuje szeroki obraz Polski szlacheckiej w jej schyłkowym kształcie oraz zwiastuny rodzenia się nowej epoki.Utwór prezentuje podstawowe warstwy ówczesnego społeczeństwa polskiego.Odzwierciedla życie kulturalne początków XIX wieku,bogate tło obyczajowe,życie towarzyskie,uczty,sposób ubierania sie,kult dla tradycji.Przedstawione wydarzenia są zgodne z prawdą historyczną,sa bardzo realistyczne.Forma utworu spełnia wymogi epopei:jest to utwór epicki,zawiera trzy wątki:
1.losy Jacka Soplicy
2.spór o zamek
3.sprawa walki narodowowyzwoleńczej.
Wątkiem pobocznym jest miłość Tadeusza i Zosi.Pan Tadeusz składa sie z dwunastu ksiąg,napisany jest wierszem sylabicznym,trzynastozgłoskowcem.
Pan Tadeusz jest epopeją ze względu na wysokie walory artystyczne a przede wszystkim na rolę jaką spełniał i spełnia nadal w życiu Polaków.Uczy miłości do ziemi ojczystej.
7 4 7