1.
Jaką siłą należy działać na dłuższe ramię dźwigni dwustronnej aby unieść ciało o masie 10kg. Ciało znajduję się w odległośći o,5m od punktu podparcia, a cała dźwignia ma długość 2,5m

2.
W jakim czasie silnik o mocy 3kW podniesie ładunek o masie 150 kg na wysokość 10m.

2

Odpowiedzi

2010-03-18T20:19:42+01:00
1. Z wypadkowego momentu siły : Fc * 0,5m=2m*Fn
Fn=Fc*0,5/2=25N

2. P=W/t i W=Fc*s. 3000W=1500N*10m/t stąd t = 1500N*10m/3000W=5s
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-18T20:27:49+01:00
ZAD1:
Dane:
m = 10 kg
g = 10 [m/s²]
r₂ = 0,5 m
r₁ = 2,5m - 0,5 = 2 m
Rozw.:
F₂ = m × g = 10 kg × 10 [m/s²] = 100N
F₁ × r₁ = F₂ × r₂
F₁ = F₂ × r₂ / r₁
F₁ = 100 N × 0,5 m / 2m = 25 N
Zad 2
P = 3 kW = 3000 W
m = 150 kg
h = 10m
Rozw.:
P = W/t
W = F × h
F = m × g
czyli
P = F × h / t
P = m × g × h / t
P × t = m × g × s
t = m × g × h /P = 150 kg ×10 [m/s²]×10m / 3000 W = 5 s