Witam mam jutro spr z matematyki z proporcjonalność ale zapomniałem jak się to obliczaa moje pismo jest tragiczne czy ktoś wie jak to się rozwiązuje zadania wprost proporcjonalne i odwrotnie proporcjonalne nie wymagam cudów najlepiej z tych 2 rzeczy czyli wprost proporcjonalne i odwrotnie proporcjonalne po jednym zadaniu z wytłumaczeniem dla ułatwienia dodam że to jest z książki matematyka z + dla 1 gim nowa podstawa a to od str 213 do 217 pliska o pomoc

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-18T21:30:10+01:00
W zadaniach wprost proporcjonalnych równanie rozwiązujemy na ,,krzyż". np. 6,25/50 = 1000/x (przykład str. 210)
6,25x=50 *1000
6,25x=50000 /:6,25
x=8000

W zadaniach odwrotnie proporcjonalnych mnożysz licznik + mianownik, po lewej i po prawej stronie tak samo.
250/30 = 300/x
250*30=300x
300x=7500 /:300
x=25
1 1 1
2010-03-18T21:34:32+01:00
Aby obliczyć wielkości wprost proporcjonalne należy :
1. Ułożyć proporcje
a następnie
2. Iloczyn wyrazów skrajnych musi być równy iloczynowi wyrazów środkowych.
Tzn jeżeli mam zadanie np.
50 ziaren kawy waży 6,25 g. Oszacuj ile ziaren jest z jednym kg. kawy.
masa ziaren[g].......6,25........1000........../ 1kg = 1000g
liczba ziaren [szt.]...50...........x

6,25.....10000
----- = ----------.................. / Układamy proporcję
50..........x

( i to mnożę przez siebie na ukos)
6,25x = 50 *(razy) 10000.......... / Iloczyn wyrazów skrajnych jest
x = 8000.............................. / równy iloczynowi wyrazów
......................................../ środkowych.
Odp. W jednym kg. kawy jest ok. 8000 ziaren.

Ps. nie patrz na te kropki, udawaj że ich nie ma.