Odpowiedzi

2010-03-18T22:09:36+01:00
Są to współczynniki stechiometryczne.
Liczba pierwiastków z lewej strony musi się równa liczbie pierwiastków z prawej strony
1 5 1
2010-03-18T22:10:18+01:00
Te liczby to współczynniki stechiometryczne


Współczynnik stechiometryczny - określa liczbę cząsteczek w równaniu reakcji; umieszcza się ją przed symbolami pierwistków albo wzorami chemicznymi substancji w równaniu reakcji. Liczby stechiometrycznej "jeden" nie pisze się.


Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-18T22:22:46+01:00
Na poczatek musisz wiedziec ze jak przy jakims pierwiastku jest ta mala cyferka to dotyczy ona tylko i wylacznie tego pierwiasyka przy ktorym jest napisana, a jak jest duza cyfra przed zwazkiem to dotyczy ona kazdego z pierwiastków tego zwiazku czyli: jakbys mial np CO₂ to znaczy ze jest jeden C i dwa O a jakbys mial 2 CO to ta dwojka oznacza ze sa dwa C i dwa O - bo jest duza i dotyczy kazdego pierwiastka

zobacz bez tych duzych cyfr byloby takie rownanie
H₂ +O₂ = H₂O
widac tu ze po lewej stronie rownania masz dwa wodory i dwa tleny a po prawej stronie rownania masz dwa wodory i tylko jeden tlen(bo mala dwojka dotyczy tylko tego przy ktorym jest napisana) wiec sie nie zgadza - bo powinno byc wszystkiego po rowno - tyle samo po lewej co po prawej! czyli po lewej mamy dwa tleny a po prawej tylko jeden wiec przed H₂O musimy wstawec dwojke wtedy bedzie 2H₂O czyli beda dwa tleny zarowno po lewej jak i po prawej ale masz wiec tak
H₂ +O₂ = 2 H₂O
tleny wiec sie zgadzaja bo jest po dwa ale spojrz na wodory po lewej masz dwa a po prawej masz 4 - mnozysz duza dwojke przez mala, a wiec po lewej musisz dopisac przed wodorem 2 bedzie wiec 2H₂ czyli 2*2=4
ostatecznie rownanie wyglada tak

2H₂ +O₂ = 2 H₂O
po lewej stronie masz 4 wodory (bo 2*2) i po prawej tez masz 4
po lewej masz dwa tleny i po prawej tez dwa bo duza dwojka dotyczy i tlenu i wodoru:)
1 5 1