Stalowa kulka rzucona pionowo do góry spadła z powrotem na powierzchnię ziemi po upływie 6,4 s. Oblicz:
a czas wznoszenia kulki
b na jaka maksymalna wysokość dotarła kulka

Pierwszy kamień rzucono pionowo w dół z wysokości 19,6m nadając mu prędkość początkową 19,6m. Drugi kamień puszczono swobodnie z tej samej wysokości Oblicz:
a czas spadku każdego kamienia
b prędkość z jaką kamień uderzy w podłoże

Z góry dzięki za pomoc :)

2

Odpowiedzi

2009-10-27T17:29:47+01:00
Wydaje mi się, że bedzie to wzór na swobodne spadanie....
h= 1/2gt2

h = 1/2 * 10 * 10.24 (bo 6,4 to cały czas, a potrzebna nam tylko połowa z tego, a potem to do kwadratu)

h = 51,2 m
to to jest do b.
a odpowiedź do a) wynosi 3,2 s, bo połowa z czasu tego co masz w poleceniu.

Zad.2 nie policzę bo nie mam pomysłu :/
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-27T20:14:44+01:00
Zad 2.
h=s=19,6 m g=9,81m/s²
v=19,6m
t₁=czas swobodnego spadku
t₂=czas spadku z prędkością początkową v
czas swobodnego spadku obliczamy z przekształcenia wzoru na drogę w ruchu przyspieszonym i za a podstawamy g
s=gt²/2
t=√(s/2g)=√(19,6/2*9,81)≈1[sek]
drugi czas obilczamy również z tego wzoru uwzględniając prędkość początkową
s=vt+gt²/2
i nie mam innego pomysłu jak r√obić dalej da się to zrobić tylko na równanie kwadratowe
19,6=19,6t+ 9,81*t²/2 dzielimy stronami przez 9,81i ,mnożymy przez dwa i otrzymujemy
4=4t+t² === 0=t²+4t-4
liczymy deltę
Δ=16-4*(-4)*1=32
√Δ=4√2
rozwiązania mają postać t=(-b-Δ)/2a lub t=(-b+Δ)/2a (wybieramy rozwiązanie nieujemne)
t₁≈-5,6s t₂≈0,4s
czyli odpowiedź to t≈0,4s.
1 5 1