Pilne na już!!!!! Z pełnym wytłumaczeniem!!! chcę się tego nauczyć a nie sucho przepisać!!!! Daje najjjj

6. Z napełnionego naczynia o pojemności 102 dm ³, wypływa w pierwszej minucie 5 dm ³ cieczy a w każdej następnej o 0,25 dm ³ mniej niż w poprzedniej. Po ilu minutach naczynie będzie opróżnione do połowy?

2

Odpowiedzi

2010-03-19T14:27:51+01:00
Dane :
V = 102 dm³ ½V = 102dm³ : 2 = 51dm³
1 min = 5 dm³
każda następna min. = 0,25dm³

Szukane;
t = ?

W pierwszej minucie wypłynie 5 dm³ cieczy, a więc w pojemniku zostanie:
102dm³ - 5dm³ = 97dm³

W każdych następnych minutach wypłynie po 0,25dm³ , a więc do połowy zostanie:
97 - 0,25t = 51 (pomijam jednostki, aby nic się nie pomieszało)
-0,25t = -46 / :(-0,25)
t = 184 min
+ wspomniana na początku 1 min. daje w sumie:
185 min.

Odp.:Naczynie będzie opróżnione do połowy po 184 minutach.
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-19T15:13:46+01:00
1 dm ³ = 1 litr
102 dm³ = 102 litry
0,25 dm³ = 0,25 litrów

Pytanie brzmi :
Po ilu minutach naczynie będzie opróżnione do połowy?

Czyli musimy obliczyć ile litrów to połowa cieczy.
czyli :

102 litry : 2 = 51 litrów

Jak już wiemy ile to połowa to musimy obliczyć ile wody się wylewa w poszczególnych minutach. W każdej wylewało się o 0,25 litra mniej czyli musimy odejmować.
czyli:

1 minuta - 5 litrów
2 minuta - 5 l - 0,25 l = 4,75 l
3 minuta - 4,75 l - 0,25 l = 4,5 l
4 minuta - 4,5 l - 0,25 l = 4,25 l
5 minuta - 4,25 l - 0,25 l = 4 l
6 minuta - 4 l - 0,25 l = 3,75 l
7 minuta - 3,75 l - 0,25 l = 3,5 l
8 minuta - 3,5 l - 0,25 l = 3,25 l
9 minuta - 3,25 l - 0,25 l = 3 l
10 minuta - 3 l - 0,25 l = 2,75 l
11 minuta - 2,75 - 0,25 l = 2,5 l
12 minuta - 2,5 l - 0,25 l = 2,25 l
13 minuta - 2,25 l - 0,25 l = 2 l
14 minuta - 2 l - 0,25 l = 1,75 l
15 minuta - 1,75 l - 0,25 l = 1,5 l
16 minuta - 1,5 l - 0,25 l = 1,25 l
17 minuta - 1,25 l - 0,25 l = 1 l

Teraz dodajemy litry z poszczególnych minut.

4,75 l + 4,5 l + 4,25 l + 4 l + 3,75 l + 3,5 l + 3,25 l + 3 l + 2,75 l + 2,5 l + 2,25 l + 2 l + 1,75 l + 1,5 l + 1,25 l + 1 l ) = 51 l

Czyli naczynie będzie opróżnione do połowy po 17 minutach :)

Mam nadzieję, że napisałam zrozumiale :)
Powodzenia ;)
P.S To nie jest takie trudne na jakie wygląda :)
1 5 1