Matematyka z plusem 3
Zad.9*/202

Mapa pewnego terenu jest prostokątem o wymiarach 56cm x 80cm.Jej skala wynosi 1:150 000.Mapę tę zmniejszono za pomocą kserografu do wymiarów 21cm x 30cm.Jaką skalę należy wpisać na otrzymanej mapie?

Proszę o dokładne wytłumaczenie zadania ;)
Daję dużo punktów ;P Na poniedziałek.

2

Odpowiedzi

2010-03-19T17:09:58+01:00
80cm * 150 000=12 000 000cm
12 000 000cm : 30cm =400000cm
skala 1:400000
dasz naaj . ?
38 2 38
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-19T17:18:30+01:00
Mapa pewnego terenu jest prostokątem o wymiarach 56cm x 80cm.Jej skala wynosi 1:150 000.Mapę tę zmniejszono za pomocą kserografu do wymiarów 21cm x 30cm.Jaką skalę należy wpisać na otrzymanej mapie?

skala 1:150000 oznacza, że 1 cm na mapie odpowiada 150000cm w rzeczywistości
150000cm=1500m=1,5km

na mapie były wymiary 56cm x 80 cm więc w rzeczywistości ten teren ma wymiary:
56cm = 56 *1cm
56 * 1,5 km=84 km=84 000m=8 400 000 cm

80 cm= 80 *1cm
80 * 1,5km= 120 km= 120 000m= 12 000 000cm

AKTUALNE WYMIARY MAPY 21 cm*30 cm, więc teren pomniejszono
8400000:21=400000
12000000:30=400000

obecna skala wynosi zatem 1:400000
16 4 16