Pytania z "Pan Tadeusz"
1.Księgi i ich tytuły
9.wytłumacz definicje:
patriota rehabilitacja emisariusz ekspiacja
2.Pełny tytuł epopei
3.geneza utworu Pana tadeusza
4.świad przedstwaiony
5.narrator i narracja w panu tadeuszu
6.zajęcia szlachty
7.cechy epopei
8.układ rymów

Z Góry Dzięki!

2

Odpowiedzi

2010-03-19T18:48:19+01:00
1.Księga 1 Gospodarstwo
Księga 2 Zamek
Księga 3 Umizgi
Księga 4 Dyplomatyka i łowy
Księga 5 Kłótnia
Księga 6 Zaścianek
Księga 7 Rada
Księga 8 Zajazd
Księga 9 Bitwa
Księga 10 Emigracja. Jacek
Księga 11 Rok 1812
Księga 12 Kochajmy się
2. Pan Tadeusz czyli Ostatni zajazd na Litwie
3.Powstawał w Paryżu w latach 1832-1834, został wydany w 1834r.
7. Cechy epopei:
-jest utworem dużych rozmiarów- liczy 12 ksiag pisanych wierszem ciagłym, trzynastozgłoskowcem,
-bohaterowie są przedstawieni na tle ważnych dla całego narodu wydarzeń historycznych,
-autor zamieszcza liczne opisy przyrody obfitujace w porównania,
-zaczyna się inwokacją,
-występuje wszechobecny, wszechwiedzący i obiektywny narrator
-bardzo często pojawia sie zjawisko retardacji- zatrzymania akcji w najważniejszym dla danego wydarzenia momencie i przejście do opisywania przyrody.

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-19T18:56:58+01:00
1.)księga 1 - Gospodarstwo , Księga 2 -Zamek , księga 3-umizg , księga 4-Dyplomatyka i łowy ,księga 5 - kłótnia , księga6- Zaścianek , księga 7-Rada księga 8 - Zajazd , księga9-Bitwa , księga 10 Emigracja. Jacek, księga11-rok1812 , księga 12- Kochajmy się 2.) PATRIOTA -osoba kochająca swój kraj , gotowa oddać za niego życie . REHABILITACJA- kompleksowe i zespołowe działanie na rzecz osoby niepełnosprawnej fizycznie lub psychicznie. Emisariusz - wysłannik polityczny EKSPIACJA -ludzkie działanie na rzecz religii (pokuta) 3. Ostatni zajazd na Litwie 4.W Panu Tadeuszu jest dwóch : narrator wszechwiedzący i wszechobecny, będący obserwatorem, obiektywnym sprawozdawcą wydarzeń akcji, twórcą opisów natury i opisów dzieł ludzkich, kimś, kto zna najintymniejsze myśli i przeżycia bohaterów, interpretuje i ocenia wydarzenia. 5.) obszerny
-epicki
-utwór wierszowany
-przedstawiający wybitnych bohaterów
-na tle ważnych, przełomowych dla danej społeczności wydarzeń historycznych
6.)układ rymów parzysty