Leopold Staff ,,Chleb''

Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,
Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,
Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży
Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta.

Gdy wedle doświadczenia niechybnych probieży,
Nazajutrz ugniot miary właściwej dorasta,
Pierzyną ciepłą kryje pulchne ciało ciasta,
Kędy cierpliwie pory wypieku doleży.

I uklepawszy w płaskie półkule miąższ miękki
W gorący piec je wsuwa na długiej kociubie,
Skąd roztaczając zapach kuszący i miły

Wychodzą wnet pożywne, razowe bochenki,
Brunatne i okrągłe - ku piekarki chlubie -
Jak widnokrąg zoranych pól, co chleb zrodziły.

Zad 1. Podaj przykłady z tekstu wiersza
epitet -
personifkikacja -
porównanie -

2

Odpowiedzi

2009-10-27T18:22:09+01:00
Epitet - płaskie półkule; razowe bochenki; gorący piec;

personifikacja - "ugniot miary właściwej dorasta"; "pierzyną ciepłą kryje pulchne ciało ciasta"; "wychodzą wnet pożywne, razowe bochenki";

porównanie - "bochenki jak widnokrąg zoranych pól, co chleb zrodziły"; "wiecznie tak samo, jeszcze jak za czasów Piasta";
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-27T19:19:34+01:00
EPITET

"odwiecznym obrządkiem"
"miary właściwej"
"umączone ręce"
"płaskie półkule"
"razowe bochenki"
"gorący piec"



PERSONIFIKACJA

"ugniot miary właściwej dorasta"
"pierzyną ciepłą kryje pulchne ciało ciasta"
"Kędy cierpliwie pory wypieku doleży"
"wychodzą wnet pożywne, razowe bochenki"



PORÓWNANIE

"Brunatne i okrągłe[...]Jak widnokrąg zoranych pól, co chleb zrodziły"
"wiecznie tak samo, jeszcze jak za czasów Piasta"

5 3 5