Odpowiedzi

2010-03-20T11:33:52+01:00
Wiek dwudziesty stworzył w sztuce wiele nowych technik; oprócz techniki olejnej, zaczęto stosować akryl, a także techniki mieszane, montaże i asamblaże. Pojawił się też zupełnie nowy gatunek sztuki zwany happeningiem ( jest wyrazem stosunku do rzeczywistości i może wyrażać się w różnych kształtach).
3 5 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-20T12:29:20+01:00
SZTUKA POLSKA PO II WOJNIE SWIATOWEJ:

W 1945 r reaktywowano dwie zasłużone szkoły artystyczne: w Warszawie i w Krakowie (0d 1956 i 57 nazwane Akademiami sztuk pięknych).

MALARSTWO:
(tradycjonalizm i awangarda pierwszych dziesięcioleci po wojnie):

W Polsce powojennej, jesli pominąć nietwórczy, formalnie anachroniczny SOCREALIZM, czyli realizm socjalistyczny, nurt sztuki zachowawczej tworzył bardzo artystycznie wartościowy KOLORYZM. Przedstawiciele: Wacław Taranczewski, Jan Cybis, Eugeniusz Eibisch, Piotr Potworowski, Józef Czapski.
Styl malarski każdego z kolorystówuległ silnemu zindywidualizowaniu po II W.Ś.

Miejscem powojennych narodzin orientacji uznawanej za awangardową był Kraków, a jej zalążkiem Grupa Młodych Plastyków. Powołana do zycia jeszcze za czasów okupacji, u boku działającego w konspiracji Teatru Niezależnego Tadeusza Kantora, reaktywowana w roku 1945, zgromadziła artystów niepowiązanych żadnym programem, a jedynie połączonych sprzeciwem wobec KOLORYZMU i REALIZMU. GRUPA KRAKOWSKA : Działało w niej kilku artystów: Tadeusz Kantor, Tadeusz Brzozowski, Jerzy Nowosielski, mARIA Jarema.
Awangarda krakowska spod znaku Młodej Plastyki , w latach socrealizmu (1949-1955) zmuszona do zaniechania manifestacjii swoich artystycznych przekonań, ożyła w 1957 pod nazwą
II GRUPY KRAKOWSKIEJ z udziałem jeszcze artystów takich jak: Jan Tarasin, Jerzy Tchórzewski, Kazimierz Mikulski.

Głównym animatorem IIGRUPY KRAKOWSKIEJ był Tadeusz Kantor - łączący działalność na polu malarstwa z teatrem, happeningiem, performancem, twórca Teatru Niezależnego i Teatru Cricot 2. Polski reprezentant nurtu INFORMELU w sztuce polskiej oraz bliskiemu temu kierunkowi MALARSTWU MATERII - obrazów formowanych z ugniecionych i utwardzonych tkanin.

MALARSTWO ABSTRAKCYJNE POLSKIE:
dążenia malarzy nawiązujących do tradycji konstruktywizmu skupiały się raczej w Warszawie, gdzie pracował HENRYK STAŻEWSKI oraz w Łodzi - działał WŁADYSŁAW STRZEMIŃSKI (twórca unizmu).

RZEŹBA:
Xawery Dunikowski, Jerzy Jarnuszkiewicz, Gustaw Zemła, Marian Konieczny, rzeźby-pomniki Władysława Hasiora, Alfons Karny, Marian Wnuk, Alina Ślesińska, ALINA SZAPOCZNIKOW, MAGDALENA ABAKANOWICZ, IGOR MITORAJ, ADAM MYJAK, ANTONI RZĄSA, STANISŁAW KULON.

INNE MEDIA:
KONCEPTUALIZM: głoszący przewagę opisanego pomysłu na dzieło nad samym dziełem: Edward Krasiński, Jerzy Rosołowicz, geometrysta Zbigniew Gostomski, ROMAN OPAŁKA .

INSTALACJE I ENVIRONMENTS ("otoczenie"):
Jerzy Bereś, Mirosław Bałka, Zbigniew Gostormski, Leon Tarasewicz z polskiej szkoły koloryzmu o prostocie kojarzącej się z minimal artem.

HAPPENING: ("wydarzenie")
Allan Kaprow w 1959 roku, jednak twórcą był Tadeusz Kantor .
Znanym aranżerem happeningów był także Jerzy Bereś i Zbigniew Warpechowski.

BODY ART - okaleczanie własnego ciała:
Z. Warpechowski (podpalanie sobie włosów na jednym w happeningów)

TEATR PLASTYCZNY (autorski):
Leszek Mądzik - teatr milczący, bez słów działający na widza, jego wyobraźnię;
Józef Szajna - malarz, scenograf, autor kolaży, asamblaży i environments z użyciem masek , kukieł, nadpalonych tkanin, zużytych ubrań;
Tadeusz Kantor - twórca Teatru Cricot 2


5 5 5