Odpowiedzi

2010-03-20T11:43:13+01:00
Gleby brunatne i plowe pokrywaja w sumie 52% powierzchni Polski. Na ich powstawanie ma wpływ oddzialywanie roslinnosci lisciastej oraz mieszanej. Gleby te uznane są za srednio urodzajne, nie są zbyt zasobne w skladniki pokarmowe, jednak ze wzgledu na dominacje na obszarze polski stanowia podstawe produkcji roslinnej. :)
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-20T11:51:21+01:00
Na średnią żyzność gleb czyli gleby brunatne i płowe polski wpłyneły procesy glebotwórcze: pokrywa glebowa zaczęła się tworzyć dopiero po ustąpieniu lodowca, jest więc dość młoda. Dodatkowo żyzność naszych gleb obniża ich skała macierzysta. Są nią najczęściej skały okruchowe, czyli piaski, żwiry i gliny pozostawione przez lądolód, lub piaski zgromadzone przez jego czołem w wyniku akumulacji eolicznej.