Piąta część(czyli 1/5) pszczelnej gromadki usiadła na kwiatkach magnolii, trzecia część(1/3) na kwiatach lotosu, a tyle pszczół co potrojona różnica tych liczb odleciało ku drzewom jaśminu. Z całej gromadki tylko jedna pszczółka krążyła nad słodko pachnącym kwieciem koniczyny. Ile pszczół było w tej gromadce??

tylko z x bez y tylko obliczenia poproszę : )

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-20T13:06:45+01:00

1/5x+1/3x+(1/3x-1/5x)*3+1=x
3/15x+5/15x+(5/15x-3/15x)*3+1=x
8/15x+2/15x*3+1=x
8/15x+2/5x+1=x
8/15x+6/15x+1=x
14/15x+1=x |-1
14/15x=x-1 |-x
-1/15x=-1 |*15
-x=-15 |*-1
x=15

odp. było 15 pszczół.
2010-03-20T13:09:18+01:00
1/5x+1/3x+3(1/5x-1/3x)+1=x
x=15