1) oblicz rozciągłość równoleżnikową Polski

proszę o wyjaśnienie jak i dlaczego

2) Oblicz różnicę czasu słonecznego: 52, 51' N; 14, 08' E a 50, 52' N, 24, 09' E
również proszę o wyjaśnienie

w Polsce Słońce zachodzi wcześniej na wschodzie czy zachodzie i dlaczego?

3) ponizej wymieniono przyrodnicze konsekwencje rozciaglosci Polski. Obok kazdej z nich wpisz wlasciwa przyczyne - rozciaglosc poludnikowa lub rownoleznikowa

* roznica w dlugosci trwania dnia i nocy w roznych miejsach Polski
* roznica czasu slonecznego na terytorium naszego kraju
* roznica w wysokosci gorowania Slonca nad widnokregiem w tym samym dniu w roznych miescach Polski


rowniez prosze o krotkie wyjasnienie

2

Odpowiedzi

2010-03-20T14:31:05+01:00
1) *24 09 - 14 08= 10 01 10 01 *111,12=1113,052 KM

* trzeba odjac wartosci krancowych punktow obszaru polozonych na poludnikach, potem wliczna się róznice. Jezeli punkty polozone sa na jednej polkuli tak jak np punkty krancowe Polski to wtedy te wartosci sie odejmuje, a jezeli punkty polozone sa na roznych polkulach to wtedy sie dodaje. :)

2) * Nie wiem jak obliczyć to zadanie, ale tu masz wskazówki:http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Obliczanie_r%C3%B3%C5%BCnicy_czasu_s%C5%82onecznego_i_strefowego_na_Ziemi.

*Ziemia kręci się wokół własnej osi z zachodu na wschód, dlatego kąt padania promieni słonecznych w różnych miejscach w Polsce jest różny. Dlatego też na wschodzie Słońce zachodzi najpierw.

3) a) południkowa
b) równoleżnikowa
c) południkowa

Pozdrawiam, mam nadzieje, że chodź trochę pomogłam.
1 3 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-20T14:31:21+01:00
1.

PN – Przylądek Rozewie – 55*50’ N
PD – Przełęcz Użocka – 49* N

Rozciągłość równoleżnikowa - 55*50’ – 49* = 5*50’ = 5 i 5/6 *
1* = 111,1 km 5 i 5/6 * 111,1 km = 648,08 km

Od najdalej na południe punktu geograficznego odejmujemy najdalej na północ punkt geograficzny.
A 1 godzina (60') to w przyblżeniu 111,1km


2.

1° = 4 minuty

52,14' - 50,24 = 1.9°

51- 8= 43
52-9=43
43-43=0

1.9*4min = 7.6min

Róznica czasu słonecznego wynosi 7,6 minut

W Polsce słońce zachodzi wcześniej na wschodzie gdyż na wschodzie wcześniej wchodzi słońce, czyli wcześniej zachodzi również na wschodzie.

3.

* roznica w dlugosci trwania dnia i nocy w roznych miejsach Polski - rozciągłość równoleżnikowa


* roznica czasu slonecznego na terytorium naszego kraju - rozciągłość południkowa

* roznica w wysokosci gorowania Slonca nad widnokregiem w tym samym dniu w roznych miescach Polski - rozciągłość południkowa



Konsekwencje rozciągłości równoleżnikowej:
różnica czasu lokalnego - na wschodnich krańcach Polski Słońce wschodzi i zachodzi o około 40 minut wcześniej niż na zachodnich. W praktyce na obszarze całego kraju obowiązuje jednolity czas urzędowy środkowoeuropejski (w zimie) i wschodnioeuropejski (w lecie)
Konsekwencje rozciągłości południkowej:
różnice wysokości górowania Słońca
różnice czasu trwania dnia i nocy
różnice temperatury

9 1 9