Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-20T18:28:25+01:00
Reakcja zobojętniania jest to reakcja zasady z kwasem podczas, której powstaje sól
- rozpuszczalna w wodzie
-nierozpuszczalna w wodzie, wytracająca się jako osad.

jeżeli mamy np. kwas H2SO4 i zasadę NaOH w tym wypadku metal z zasady zastępuje miejscem wodór z kwasu. Jest jego tyle samo co wodorów. jako jeden z produktów powstaje również woda w śladowych ilościach. na zakończenie zawsze trzeba uzupełnic współczynniki, aby ilość substratów i produktów była taka sama. (załącznik!!)
liczba przy reszcie kwasowej jeżeli nie wynosi 1to zawsze jest w(). i liczba za zawiasem to wartościowość metalu. oznacza ją liczba przy grupie OH
przykłady:

H2SO4+ 2NaOH-> Na2SO4+ 2H2O

HNO3+ KOH-> KNO3+ H2O

H2S+ Cu(OH)2-> CuS (osad)+ 2H2O

2HI+ Ba(OH)2-> BaI2+ 2H2O

2HNO3+ Mg(OH)2-> Mg(NO3)2+ 2H2O

H2SO3+ Fe(OH)2-> FeSO3 (osad)+ 2H2O

osad oznaczamy jako strzałkę w dół;)
czasami jeżeli są ilości niestechiometryczne mogą powstać wodorosole i hydroksysole, ale nie zagłębiam się w to bo za bardzo namieszam ;)
2 3 2
2010-03-20T19:01:43+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
W tradycyjnym znaczeniu reakcja zobojętniania (rzadziej nazywana reakcją neutralizacji) to reakcja chemiczna między kwasem z zasadą prowadząca do otrzymania soli i wody. W skład soli wchodzi kation metalu pochodzący od zasady i anion reszty kwasowej. Można więc powiedzieć że jest to reakcja wymiany podwójnej.

HCl + NaOH----->NaCl + H2O
...................chlorek sodu

H2SO4 + 2 KOH----->K2SO4 + H2O
....................siarczan(VI)potasu

H2SO4 + Ca(OH)2---->CaSO4 + 2 H2O
.....................siarczan(VI) wapnia

H3PO4 + 3 LiOH----->Li3PO4 + 3 H2O
.......................fosforan(V) litu

H2CO3 + Ba(OH)2------>BaCO3 + 2 H2O
.........................węglan baru
3 5 3
2010-03-20T19:12:18+01:00
Jest to reakcja kwasu (odczyn kwaśny) i zasady(odczyn zasadowy), z której powstaje obojętna cząsteczka.
1. NaOH+HCl-->NaCl+H2O
2. 2HI+Mg(OH)2-->MgI2 + 2H2O
3. H2SO4+2KOH-->K2SO4 + 2H2O
4.2HCl + Ca(OH)2-->CaCl2+2H2O
5.Mg(OH)2+H2SO3-->MgSO3+2H2O
6.H2S+2NaOH-->Na2S+2H2O