Odpowiedzi

2010-03-20T19:33:54+01:00
Pierwotniaki to protisty zwięrzęcopodobne.
Funkcje:
-Orzęski pomagają wchłaniać błonnik wielu zwierzętom,
-Użyźniają glebę uczestnicząc w tworzeniu próchnicy,
-Stanowią pokarm dla innych zwierząt (wchodzą np. w skład zooplanktonu),
-Tworzą pokłady skał wapiennych na dnie zbiorników wodnych
-Pasożytują na roślinach i zwierzętach, powodując ich zgon
Choroby:
-śpiączka afrykańska,
-lamblioza,
-malaria,
-toksoplazmoza,
-czerwonka amebowa
-rzęsistkowica.

2010-03-20T19:38:12+01:00
1. Znaczenie pierwotniaków pierwotniaków:
-Wchodzą w skład planktonu, stanowią pokarm dla zwierząt.

-Biorą udział w symbiozie z termitami, pomagają im trawić celulozę na glukozę, a w zamian otrzymują pokarm.

- Otwornice wytwarzają wapienne skorupki, które po obumarciu tworzą pokłady kredy.

- Biorą udział w samooczyszczaniu się wód.

- Pierwotniaki pasożytnicze wywołują choroby.

2. Choroby:

- malaria,
-śpiączka afrykańska,
- czerwonka pełzakowa(wywołana przez amebę)
- toksoplazmoza
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-20T20:05:13+01:00
WICIOWCE wywołują choroby takie jak :
TRYPANOSOMOZA
CHAGASA
SURRA
CHOROBA DURINA
PENDYNKA
KALA-AZAR
LAMBLIOZA
TRICHOMONADOZA

SPOROWCE wywołują choroby takie jak:
MALARIA
TOKSOPLAZMOZA
PIROPLAZMOZA

ZARODZIOWCE wywołują choroby takie jak:
CZERWONKA PEŁZAKOWATA

ORZĘSKI wywołują choroby takie jak:
BALANTI
DIOZA

Funkcje:
a) wywołują choroby u ludzi i zwierząt
( nie ,mam na razie więcej) jak co napisze ci jutro w wiadomości
dalsze funkcje.