1.wymień i krótko scharakteryzuj etapy cyklu pracy serca.

2.wyjaśnij pojęcia:TĘTNO, CIŚNIENIE, EKG!!

DUŻO PUNKTÓW:):):):)

DAJE NAJ;)))

NIE KOPIUJCIE CHAMSKO Z NETA. MA BYC KRÓTKO I NA TEMAT:)
ZGŁASZAM SPAM JESLI BD ZYWCEM SKOPIOWANE :)

2

Odpowiedzi

2010-03-20T20:10:45+01:00
Ruch krwi powoduje praca serca,które jest workiem mięśniowym.Przegroda dzieli je na dwie części-prawy p[rzedsionek i prawą komorę oraz lewy przedsionek i lewą komorę.Przedsionek od komory odgradzają zastawki.Serce ma własną dobrze rozbudowaną sieć naczyń,zwanych wieńcowymi.Zablokowanie tych tętnic np.w wyniku miażdżycy doprowadza do zawału serca.Krążenie płucne(mały obieb)rozpoczyna się w prawej komorze,a kończy w lewym przedsionku.Odtlenowana krew przepływa przez płuca,oddaje dwutlenek węgla a pobiera tlen.Obieg wielki rozpoczyna się w lewej komorze a kończy w prawym przedsionku.Krew z tlenem dociera do wszystkich komórek ciała.Dostarcza im tlenu i substancji pokarmowych,a odbiera dwutlenek węgla i produkty przemiany materii.

Tętno-to rytmiczne powiększanie się naczyń tętniczych,oraz wyrzucanie krwi z serca do tętnic.

Ciśnienie-to wartość skurczowa i rozkurczowa podczas przepływu krwi.

EKG-zapis pracy serca przez encelofalogram.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-20T20:19:28+01:00
Serce pracuje przez całe życie człowieka i uderza 70 razy na minutę. Jedno uderzenie serca trwa bardzo krótko i właśnie ten krótki czas nazywa się cyklem pracy serca(faza skurczu i faza rozluźnienia)

1 etap
Najpierw następuje skurcz przedsionków- krew z przedsionków tłoczona jest do komór przez zastawki przedsionkowo- komorowe
2 etap
następnie jest faza skurczu. Wzrastające ciśnienie komór powoduje zamknięcie zastawek przedsionkowo komorowych. Krew z przedsionków wypełnia komory
3 etap
Następuje otwarcie zastawek półksiężycowych. Krew z komór jest tłoczona do tętnic
4 etap
Komory przechodzą w fazę rozluźnienia. Krew napływa do przedsionków

POJĘCIA:
KREW-należy do tkanki płynnej, występuje w układzie krążenia. Krew wygląda jak jednorodny czerwony płyn jednak gdy krzepnie można zauważyć osocze czyli główny składnik krwi. Jest jeszcze surowica. Pozostałą część stanowią krwinki białe, czerwone i płytki krwi.

CIŚNIENIE-jest to siła wywierana przez krew na ścianki tętnic. Prawidłowe ciśnienie dorosłego człowieka wynosi 120/80 Hg

EKG-elektrokardiogram, specjalne urządzenie dzięki któremu można rejestrować impulsy elektryczne wywołane przez cykl pracy serca.

5 5 5