Odpowiedzi

2010-03-20T21:47:31+01:00
- wąż eskulapa (nawiązanie mitologiczne)
- niektóre wiersze Czesława Miłosza np. 'Traktat Teoloiczny' (nawiązanie do biblii ks. Hioba)
- powiedzenia i frazeologizmy np. Jak Kuba Bogu tak Bóg Kubie, pięta Ahilesa (nawiązania biblijne i mitologiczne)
- muzyka Arka Noego (nazwiąznie do biblii)
6 3 6
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-20T22:08:46+01:00
BIBLIA:
- raj (Eden) - miejsce szczęśliwości
- raj utracony (symbol i motyw) - utracone miejsce szczęśliwości
- ziemia obiecana - miejsce, do ktorego podążamy, by być szczęśliwymi (Zydzi biblijni podążali ku swojej Ziemi Obiecanej, czyli Kanaan)
- trąba jerychońska- coś bardzo głośnego lub obraźliwe określenie człowieka niemądrego (na glos trąb rozpadły się mury Jerycha)
- sprzedać coś za miskę soczewicy - sprzedać coś za niewiele, za bezcen
- zakazany owoc (jabłko, które pierwsi ludzie - Adam i Ewa zerwali w raju)-coś zakazanego, więc bardziej pożądanego
- kainowe znamię (bo Kain zabił Abla) - piętno bratobójcy
- krzyż - symbol cierpienia, ale i zbawienia
- Judasz - symbol zdrajcy
- motyw maryjny - np. Madonny, czyli matki Bożej z dzieciątkiem Jezus; Pieta - to Matka Boża z martwym Chrystusem (matka cierpiąca)

MITOLOGIA:
- prometeizm- walka z Bogiem lub kimś znaczącym o szczęście czlowieka czy ludzkości
- beczka Pandory- symbol nieszczęść, smutków chorób
- syzyfowa praca- praca żmudna, a bez efektów
- narcyzm- uwielbienie samego siebie (Narcyz zakochał się w sobie)
- koń trojański - podstęp
- stajnia Augiasza - sprawa zaniedbana
- pięta Achillesa - słaby punkt (np. matematyka, której się nie rozumie)
- motyw matki cierpiącej - np. Niobe, która straciła 14 dzieci, Demeter, które córka Persefona została porwana przez Hadesa
- motyw tułaczki - np. Odyseusz 10 lat wracał z wojny trojańskiej

4 5 4