Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-27T18:35:15+01:00
Miasto położone jest 50 km na południe od Gdańska, stolica Kociewia. Najstarszymi budowlami Starogardu, pamiętającymi czasy panowania Krzyżaków, są fragmentarycznie zachowane mury miejskie z gotyckimi basztami bram Narożnej, Gdańskiej i Tczewskiej oraz gotycki kościół farny Św. Mateusza Ewangelisty. Świątynię postawioną w XIV w. wyróżnia piękny szczyt. Wyposażenie wnętrza jest o kilka stuleci młodsze, a gotyk reprezentuje tylko ocalała na ścianie tęczowej polichromia Sąd Ostateczny. Okazały ratusz także powstał w średniowieczu, ale został później znacznie przebudowany, dziś mieści Muzeum Ziemi Kociewskiej i urzędy miejskie. Otoczenie ratusza stanowi ładny rynek z kamieniczkami z XIX/XX w. Starogard jest znany także jako "mały Łańcut Północy" za sprawą... kolekcji powozów. Zabytkowe pojazdy zgromadzono w powozowni znanej stadniny. Stado ogierów założone pod koniec XIX w. tradycjami sięga do rasowej hodowli koni zorganizowanej w Piasecznie pod Gniewem przez Jana III Sobieskiego.
ZABYTKI:
gotycki kościół parafialny Św. Mateusza (prezbiterium 1. połowa XIV w., korpus po połowa XV w., regotycyzacja 1897-1902), wewnątrz fragment gotyckiej polichromii (ok. 1500, rekonstrukcja), wyposażenie barokowe i rokokowe (XVII i XVIII w.);
fragmenty gotyckich murów miejskich (przełom XIV i XV w.), baszty: Gdańska (XIV w.) i Tczewska;
neogotycki kościół parafialny Św. Katarzyny, poewangelicki (1802);
dawna synagoga (1846);
ratusz (1. poł. XIX w.; obecnie muzeum);
pałac Wichertów w stylu renesansu włoskiego (1893);
modernistyczny kościół parafialny Św. Wojciecha (1936-39);
cmentarze, m.in.: wojenny (założony około 1807), żydowski (1812).
W dzielnicy Kocborowo - zespół szpitalny z parkiem (XIX w.).
2009-10-27T18:35:48+01:00
Jeden z większych ośrodków przemysłowych w województwie pomorskim, ośrodek usługowy i kulturalno-oświatowy Kociewia; rozwinięty przemysł chemiczny (Zakłady Farmaceutyczne "Polpharma" SA), spożywczy (Fabryka Wódek Gdańskich), elektrotechniczny (wytwórnia ogniw i baterii), drzewny (fabryka mebli okrętowych), obuwniczy, metalowy, odzieżowy, szklarski (huta szkła Glaspol - ręcznie formowane wyroby z bezbarwnego szkła sodowego); węzeł drogowy (Chojnice-Tczew, Gdańsk-Skórcz) przy linii kolejowej Tczew-Chojnice; Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych im. Kryzana (Kocborowo); Pomorska Wyższa Szkoła Polityki Społecznej i Gospodarczej, filia Uniwersytetu Gdańskiego, Medyczne Studium Zawodowe, 4 zespoły szkół ponadgimnazjalnych; działają m.in.: Muzeum Ziemi Kociewskiej (w dawnym ratuszu), Starogardzkie Centrum Kultury, Towarzystwo Miłośników Ziemi Kociewskiej, Stowarzyszenie Miłośników Kultury Francuskiej; liczne imprezy kulturalne i sportowe, w tym: Dni Kultury Francuskiej z Festiwalem Piosenki Francuskiej, Dni Starogardu, konkursy - Recytujemy Prozę i Poezję Kociewską, Konkurs Wokalistów "Integracja", Festiwal Artystyczny Osób Sprawnych Inaczej, Ogólnopolski Bieg Szpęgawski, Ogólnopolski Bieg Kociewski; Ośrodek Sportu i Rekreacji (stadion sportowy, korty, hala widowiskowo-sportowa), kluby sportowe, basen; Państwowe Stado Ogierów; współpraca partnerska z miastami z Niemiec, Danii i Rosji; członek Związku Miast Polskich, Stowarzyszenia Gmin RP "Euroregion Bałtyk", stowarzyszenia Quartiers en Crise.

Miasto o zróżnicowanym ukształtowaniu powierzchni (wysokość 65-118 m) przecina meandrująca rzeka; w centrum zachował się historyczny układ urbanistyczny, XIX-wieczna zabudowa Starego Miasta, kwadratowy rynek z prostopadłymi, wychodzącymi z jego naroży ulicami, oraz średniowieczne mury miejskie; w zakolu rzeki park miejski.
2009-10-27T18:35:52+01:00
Gotyckie mury obronne, ceglane (1 poł. XIV, XV w.), zachowane fragmenty oraz Baszta Młyńska i Baszta Gdańska