Jest to zadanie 27/183str. z podr."Matematyka z plusem" I gimn.
W tłumie kosmitów na placu stałem.
Dwieście ich oczu na mnie patrzyło,
Ale zarysów ciał nie widziałem.
(...) Kilku z nas ma, jak ty, oczu parę.
O siedmiu więcej ma ich dwie pary.
A czworo oczu ponad miarę
Mam ja, ma brat mój i ojciec stary.
Połowę grupy juz omówiłem,
Reszta mych druhów ma jedno oko.
Z jaką liczną grupą tutaj przybyłem?
Ułóż analize zadania i odpowiednie równanie...

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-21T14:46:15+01:00
X- liczba kosmitów o parze oczu
x+7- dwie pary oczu
3- 3 pary oczu

2x+4(x+7)+3*6+x+x+7+3=200
2x+4x+28+18+2x+10=200
8x+56=200
8x=200-56
8x=144 |:8
x=18

Liczba kosmitów:
2(x+x+7+3)=2(2x+10)=4x+20=4*18+20=72+20=92

Sprawdzenie:
2x=18*2=36
4(x+7)=4(18+7)=4*25=100
3*6=18
x+x+7+3=36+10=46

36+100+18+46=200

Odp: Kosmitów było 92 razem z tym mówiącym:)
2010-03-21T14:48:45+01:00
Suma oczu=200
x- Ci co mają 1 parę oczu( dwoje oczu)
x+7- ci co maja 2 pary oczu (czworo oczu)
3 osoby-mają 3 pary oczu ( 6 oczu bo o 4 wiecej niz normalnie)
y-ci co maja 1 oko (polowa wszystkich)

2x+ 4(x+7) + 3*6 +y=200
y=x+(x+7)+3

2x+4x+28+18+y=200
y=2x+10
po podstawieniu:
6x+46+2x+10=200
8x+56=200
8x=144
x=18 - tyle ma 1 pare oczu

x+7=25- tyle ma 2 pary oczu
y=2*18+10=46 -tyle ma jedno oko (to jest połowa osób)

y=x+x+7+3
46=18+18+10
46=46

Suma osób= 46+46=92

:)