Odpowiedzi

2010-03-21T15:05:52+01:00
Zainteresowanie starożytnością przejmuje w XVI wieku cała Europa. Powraca cały repertuar dawnych form, które znajdują zastosowanie zarówno w budownictwie świeckim, jak i sakralnym. Budowle pełne są harmonii, spokoju, przejrzystości. Nie ma tu, jak to było w gotyku, potrzeby pięcia się w górę, strzelistości. Przeważają dające poczucie statyczności linie poziome, a ulubioną formą jest półkolista arkada. Bardzo popularne są krużganki, loggie oraz portyki.

Zabytki:
- zamek Wawelski został przebudowany za panowania Zygmunta Starego,
- Ratusz w Zamościu został ufundowany przez Jana Zamoyskiego,
- kamienica pod św. Mikołajem i pod św. Krzysztofem w Kazimierzu Dolnym,
- Bazylika św. Piotra w Rzymie,
- kościół San Pietro in Montorio (Tempietto) w Rzymie,
- pałac Rucellai we Florencji,
8 4 8
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-21T15:07:18+01:00
Zainteresowanie starożytnością, budowle pełne
harmonii, spokoju, przejrzystości,
8 4 8
2010-03-21T15:08:09+01:00
Harmonia, prostota, umiar - to najważniejsze cechy budowli renesansowych.

Renensans. Tym terminem historycy określają epokę trwającą od połowy XV do końca XVI stulecia. Wyraz ten pochodzi od łacińskiego "renatio" (poźniej francuskie "renaissance")- odrodzenie. Rzeczywiście, renesans to odrodzenie antyku, sztuki, .


Za początek renesansu przyjmuje się umownie rok 1450. II połowa XV to gwałtowne zmiany na mapie świata. Upada Cesarstwo Bizantyjskie (1453), Hiszpanie zdobywają w 1492 Granadę, radzą sobie z Arabami. Zostają odkryte nowe lądy, szlaki handlowe. Magellan w latach 1519-1521 opływa pierwszy raz Ziemię. Coraz bardziej dynamicznie rozwija się handel i rzemiosło. Podnosi się poziom życia mieszczan. Średniowiecze - dla wielu jako epoka ciemnoty i zacofania - odchodzi. Rodzi się renesans
9 4 9