Jedną z form oddawania czci bogom były zawody sportowe nazywane igrzyskami olimpijskimi. Igrzyska odrodziły się w roku 1896. Porównaj igrzyska współczesne i starożytne, wpisując odpowiednie informacje do tabeli.
Odstęp pomiędzy igrzyskami
Igrzyska starożytne :
Igrzyska współczesne :
Nagrody
Igrzyska starożytne (IS)
Igrzyska współczesne (IW)
Kary
IS :
IW :
Stosunek do działań wojennych
IS :
IW :
Dyscypliny
IS :
IW :
bardzo proszę o pomoc.

3

Odpowiedzi

2009-10-27T19:48:23+01:00
Zapodam mysli:
- we wspolczesnych ogromna ingerencja techniki i postepu, teraz na mecie jest fotokomorka, kiedys bylo oko lub lokiec czlowieka
- dawniej spora wiekszosc czasowa igrzysk byla na zewnatrz, na dzikich terenach
- odmienne konkurencje sportowe, teraz nie ma juz wyscigow rydwanow ani walk gladiatorow
- nie spisywano rekordow tak bardzo jak to sie czyni obecnie
- nagrody dla zwyciezcow tez byly inne, dawniej przede wszystkim legendarny laur zwyciestwa, teraz samochody, pieniadze i slawa w telewizji
- obecnie igrzyska to swiatowe wydarzenie, dawniej mieli okazje ogladac je tylko najblizsi mieszkancy i zamozniejsi goscie..nie bylo przekazow radiowych ani telewizyjnych
- brak towarzystwa zwierzat w obecnych czasach
- brak obecnie dyskryminacji rasowej, plciowej i wyznaniowej


CzarnaWdowa94

Odpowiedziano: 2008-12-07 09:38:05
Zawody odbywaly sie co 4 lata, a okres miedzy nimi nazywano olimpiada. zawody sportowe rozgrywano wedlug scisle okreslonych zasad. Ich złamanie oznaczalo świetokradztwo, czyli obraze boga.Gdy zblizal sie czas igrzysk, w calej Grecji zawierano powszechny rozejm, nikt nie mial prawa prowadzic dzialan wojenych. W zawodach uczestniczyli tylko mezczyzni . Kobiety niemogly zasiadfac na widowni.Igrzyska rozpoczynaly sie uroczystosciami religijnymi ku czci Zeusa. Nastepnie rozgrywano konkurecje wchodzace w sklad piecio boju :bieg, skok w dal, rzut oszczepem i dyskiem oraz zapasy. Szczegolna poprularnoscia cieszyly sie wyscigi zaprzegow konych .Zwyciezcy otrzymywali wieńce oliwne ze swietego gaju Zeusa. Przede wszystkim zyskiwali to czego najbradziej pragnieli - wielka slawe>rodzine miasta obsypywaly sportowcow zaszczytami, na ich czesc ukladano piesni, a nawet wystawiano im posagi .W dzisiejszych olipiadach udzial biora mezczyzni i kobiety, pojawily sie nowe dyscypliny np pilka nozna zmienilo sie rowniez miejsce ich organizowania. Oprocz letnich igrzysk sa rowniez zimowe
4 3 4
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-27T19:55:04+01:00
Odstępy pomiedzy nimi
IS- 4 lata
IW-4 lata
Nagrody
IS- Wieniec Laurowy
IW- Medale
Kary
IS- Zafundowanie sobie drogiego pomnika które oznaczało oszustwo
IW- Dyskfalifikacja
Stosunek do działań wojennych
IS- Na czas igrzysk wstrzymywało się wojny
IW- w naszych czasach nie ma wojen
Dyscypliny
IS- biegi, zapasy, skoki, wyścigi konne, pentatlon, boks, pankration, wyścigi rydwanów
IW- lekkoatletyce, kolarstwie, szermierce, gimnastyce, strzelectwie, tenisie, podnoszeniu ciężarów, zapasach , pływaniu ,wioślarskie
11 4 11
2009-10-27T20:01:11+01:00
Kary
IS :Chlosta, Śmierć np: Gladiatora
IW :Nieotrzymanie medalu choc tobardziej pokora
Stosunek do działań wojennych
IS :W okresie igrzysk kompletny brak wojen
IW :W okresie igrzysk nadal prowadzone sa wojny
Dyscypliny
IS :Walki Gladiatorow, wyscigi rydwanow, rzut oszczepem, rzut tarcza w stylu freesbie (czyt "frisbi") biek z przeszkodami, skok w dal itd
IW :Biek na 100m , na 1000m, z przeszkodami, rzut kula, oszczepem
, skok w dal, w zwyrz, bieg przez plotki itd.
3 3 3