Odpowiedzi

2010-03-21T17:42:08+01:00
Przydawka (czasami zwana również atrybutem) to część zdania określająca rzeczownik. Może być wyrażona przymiotnikiem (np. ładny kwiatek), zaimkiem przymiotnym (np. mój kwiatek), imiesłowem przymiotnikowym czynnym (np. rosnący kwiatek), imiesłowem przymiotnikowym biernym (np. podlany kwiatek), liczebnikiem (np. podlałem już trzeci kwiatek), wyrażeniem przyimkowym (np. sweter z wełny).

Rodzaje przydawek

Biorąc pod uwagę sposób wyrażenia przydawki i rodzaj związku między wyrazem określanym i określającym, wyróżnimy następujące typy przydawek:

- przymiotną (biały pies ; związek zgody, wyrażona przymiotnikiem, zaimkiem przymiotnym, liczebnikiem, imiesłowem przymiotnikowym)
- rzeczowną (pies brytan ; związek zgody, wyrażona rzeczownikiem)
- dopełniaczową (pies sąsiada ; związek rządu, wyrażona rzeczownikiem w dopełniaczu)
- przyimkową (pies bez ogona ; związek rządu, wyrażona wyrażeniem przyimkowym).

Sposób wyrażania przydawki

Przydawka dopełniaczowa wyrażana jest rzeczownikiem w dopełniaczu (w związku rządu z rzeczownikiem określanym); również rzeczownikiem, ale w związku zgody, wyrażana jest przydawka rzeczowna. Przydawka przyimkowa wyrażana jest wyrażeniem przyimkowym. Z kolei przydawka przymiotna może być wyrażona nie tylko przymiotnikiem (stary pies ), ale i:
- zaimkiem przymiotnym (taka ryba )
- liczebnikiem (drugi zawodnik, dwa psy )
- imiesłowem przymiotnikowym biernym (zatopiony statek )
- imiesłowem przymiotnikowym czynnym (tonący statek ).
pozdro;)
myślę że ci dużo pomogłem
sorki ale nie umiałem ułożyć zdań;(
dodaj mnie do najlepsza odp plissssssss....;)
8 3 8
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-21T17:46:37+01:00
Wesoła Zuzia biegnie i je smacznego lizaka.

Szczupły Tomek idzie na spacer z wysokim Grzegorzem.

Na stole leży niebieski długopis z czarnym atramentem.

Drewniany Pinokio dzielnie idzie przez straszny las.

Dałam ci 4. Wybierz najlepsze według jakie jest według cb.
12 4 12