Dach każdej wieży w zabutkowej warowni ma kształt ostrosłupa prawidłowego czworokątnego o krawędzi podstawy długości 3 m i krawędzi bocznej równej 5 m. Litr farby wystarcza na pomalowanie 6 m² powierzchni. Ile litrów farby trzeba kupić, aby dwukrotnie pomalować dachy obu wież?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-21T19:46:18+01:00
Jeden dach tworzą 4 trójkąty równoramienne o podstawie 3 m i boku 5 m

rysujesz wysokość tego trójkąta i masz z Pitagorasa:
h² + 1,5² = 5²

i wyjdzie, że h=4,77 m

czyli pole jednego trójkąta to:
P= 0,5× 3 m ×4,77 m = 7,16 m²

jeden dach to 4 trójkąty - dwa dachy 8 trójkątów, czyli całe pole do pomalowania:
Pc = 8 ×7,16 = 57,28
nie obliczamy podstawy tego ostrosłupa bo go nie malujemy

Ilość potrzebnych litrów farby:
57,28 ÷ 6 = 9,55

Odp:Na podwójne malowanie potrzeba 20 litrów.

Licze na najlepsze:).
1 5 1
2010-03-21T19:52:53+01:00
Rozwiązanie w załączniku:)