Odpowiedzi

2010-03-22T15:47:57+01:00
To związek dwóch wyrazów dający im nowe znaczenie np. Dzień Dobry

Zdanie bezpodmiotowe to zdanie, w którym trudno jest ustalić wykonawcę czynności. Występują one we frazeologizmach i gdy jest mowa o:
zjawiskach przyrody,
odczuciach np. zmysłach,
czynności bliżej nieokreślonych osób.

Podmiot domyślny wynika z kontekstu i wskazywany jest przez końcówkę fleksyjną orzeczenia. W zdaniu: (ona) Zrobiła bańkę mydlaną, dlatego szczerze się (ona) zaśmiała - w końcówce czasownika zaznacza się wyraźnie trzecia osoba i ta osoba jest wykładnikiem podmiotu domyślnego. W przypadku zdań; (ty) Zrobiłeś nieśmiały krok do przodu. (ja) Popatrzyłam i (ja) skinęłam głową - druga i pierwsza osoba świadczą już o podmiocie konotowanym. Możemy jedynie domyślać się na podstawie orzeczenia (czasownika) o którą osobę chodzi.

to jest połowa zadania bo drugiej polowy nie wiedziałam :(Ale to juz cos :)
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-22T15:54:23+01:00
Związek wyrazowy to np. gdy masz:
Zeus ------ ukarał
związek główny
Zeus (co zrobił?) ukarał

Zeus (jaki?) srogi
ukarał(kogo?)tytana
ukarał (jak?) okrutnie

zdanie bezpodmiotowe to takie bez osoby np. Zeus by skreślić i zostawić ukarał. No i zdanie bezpodmiotowe - Okrutnie ukarał tytana.

Podmiot domyślny.końcówka czasownika, informująca nas o liczbie, osobie i ewentualnie rodzaju; podmiot domyślny można zastąpić zaimkiem (przyszliśmy : liczba mnoga, rodzaj męskoosobowy, pierwsza osoba -my ; przyszłaś : liczba pojedyncza, rodzaj żeński, druga osoba -ty ).

Jeżeli chodzi o te strzałki to:
pisze się je od wyrazów podrzędnych(określających) do wyrazów nadrzędnych (określanych).
np. okładka > książki , śpiewam > piosenkę
zwycięstwo ----- odniosła
zwycięstwo to wyraz nadrzędny
zwycięstwo < odniosła
1 5 1