Oblicz:

A). kreska ułamkowa , na górze jest 2 do potęgi 15 x 27 ² a na dole kreski ułamkowej 6 do potęgi 15 =

B). kreska ułamkowa , na górze 125³ x (5do potegi -2 ) do potegi 4 a na dole kreski ułamkowej 25 do potegi 4 x 25 do potęgi -5 =

C). kreska ułamkowa , na górze 7 do potęgi piątej : 49 a na dole kreski ułamkowej 7 x ( kreska ułamkowa na górze 1 na dole 7 )-² =

czy mógłby mi ktoś to rozwiązać ???
pozdrawiam :)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-28T14:06:20+01:00
Sprawdź proszę, czy dobrze przepisałaś pierwszy przykład, bo w dwóch pozostałych przykładach wychodzi ładny wynik. Chyba, że ja coś zrozumiałam. Jakby co, pisz na pm.
a) Licznik: 2¹⁵ * 27² = 2¹⁵ * 3⁶
Mianownik: 6¹⁵= 2¹⁵ * 3¹⁵
Kreska ułamkowa: 2¹⁵ się skraca, zostaje 3⁶/3¹⁵= 3⁶⁻¹⁵= 3⁻⁹= 1/3⁹ = 1/27³ = 1/19683

b) Licznik: 125³ * 5⁻²*⁴= 5³*³ * 5⁻⁸ = 5⁹⁻⁸ = 5
Mianownik: 25⁴ * 25⁻⁵ = 25⁻¹ = 5⁻²
Kreska ułamkowa 5/5⁻² = 5¹⁻²= 5⁻¹ = 1/5

c) Licznik: 7⁵ : 49 = 7⁵ : 7² = 7³
Mianownik: 7 * (1/7)⁻² = 7 * 7² = 7³
7³:7³ = 7³⁻³= 7⁰ = 1

Pozdrawiam i życzę miłego dnia. ;)
2009-10-28T14:11:12+01:00
A] licznik= 2¹⁵×27²=2¹⁵×3⁶=2⁶×2⁹×3⁶=2⁹×6⁶ mianownik:6¹⁵=6⁶×6⁹ te6⁶ w liczniku i mianowniku ci sie skróci i sostanie 2⁹:6⁹=2⁹:2⁹×3⁹=3⁹ b]licznik=125³×[ [5]⁻²]⁴=5⁶×5⁻⁸=5⁻²=jedna dwudziesta piąta mianownik =25⁴×25⁻⁵=25⁻¹=5⁻²=1/25 i teraz w liczniku i mianowniku masz to samo czyli =1 c]licznik=7⁵:7²=7³ mianownik 7×[1/7]⁻²=7×7²=7³ czyli ułamek tez =1