Ma ktoś może notatki w zeszycie dotyczące układu rozrodczego męskiego - WŁĄCZNIE z budową plemnika, oraz układu rozrodczego żeńskiego WŁĄCZNIE z cyklem owulacyjnym?



Tylko własne notatki!



Nie z internetu - za takie odpowiedzi daje SPAM!!!!!!!!!!

2

Odpowiedzi

2010-03-22T17:51:27+01:00
1) układ rozrodczy:
jest to oguł nażaduw służących do rozmnażania się płuciowego każdego gatunku.
2)męski układ rozrodczy
a)wewnętrzne:
-jądro(produkuje meskie hormony płuciowe) są ich 2 sztuki i karzde z nich otoczone jest lacznotkankową blona bialawa
-nadjadrze prylega do jadra od gury oraz tył składa sie z małych kanalików kture maja magazynowanie nasienia
-nasieniowody sa to przewody majace za zadanie wyprowadzić z jąder plemniki
-cewka moczowa pełni podwujna funkcje:
*odprowadza mocz
*wyprowadza nasienie
-pecheżyk nasienny (nażad parzyst) wytważa substancje ktura jest źrudłem energi dla plemników
-przewud wytryskowy
-gruczoł krokowy
-gruczoł opuszkowo cewkowy(parzysty nażad płuciowy)
jest to naząd produkujący wydzielinę ktura ma ułatwiać odpywaniue stosunku sexualnego.
b)nażady zewnętszne
-moszna jest uwypukleniem ściany jamy brzusznej majacym za zadanie utrzymywanie odpowiedzniej tem. jąder
-prącie-nażad koplacyjny u ludzi.
3)rzeński układ rozrodczy
a)wewnętrzne
-jajowud mam za zadnie przeprowadzić komurke jajową do jamy macicy
-jajnik ma podwujny cel;
*wydzielanie zenskich chormonów płuciowych
*wytwaza komurki jajowe
-macica zachodzi w niej rozwuj dziecka od momętu embionarnego do momentu narodzin
-pochwa
b)zewnętrzne:
-wzgrudek łonowy
-wargi sromowe większe dwa duze płaty skury z dużą ilością tkanki tłuszczowej
-wargi sromowe mniejsze
-pochwa elastyczny prezewud mieśniowo błonisty
-łechtaczka odgrywa role w pobudzeniu seksualnym oraz orgaźmie
-gruczoł przedsionkowy dzieli się na mniejszy i większy
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-22T17:59:28+01:00
Napisze to, co mam ;)
Układ rozrodczy kobiety: (+funkcje)
a)narządy wewnętrzne
-jajniki (dojrzewanie komórki jajowej oraz produkcja hormonów płciowych; estrogenu-przez komórki ziarniste pęcherzyka jajnikowego oraz progesteronu przez ciałko żółte)
-jajowody (miejsce zapłodnienia)
-macica (miejsce rozwoju zarodka)
-pochwa (stanowi "przedsionek" układu rozrodczego, panują w niej niekorzystne warunki utrudniające przedostawanie sie ciał obcych do macicy)
b) narządy zewnętrzne:
-wargi sromowe większe i mniejsze
-łechtaczka
-wzgórek łonowy
-przedsionek pochwy (otwór płciowy)

Układ rozrodczy mężczyzny
a) narządy zewnętrzne
-penis
-worek mosznowy
b) narządy wewnętrzne
-jądra (produkcja plemników oraz produkcja hormonów płciowych męskich-androgenów [testosteron produkowany przez komórki śródmiąższowe])
-najądrze (dojrzewanie plemników)
-nasieniowody (transport plemników)
-gruczoł pęcherzykowy oraz gruczoł prostaty (stercz) (produkują wydzieline ktora wchodzi w skład spermy)
-cewka moczowo-płciowa (wyprowadzanie spermy oraz moczu)

BUDOWA PLEMNIKA
-akrosom (aparat akrosomalny)
-głowka
-wstawka
-witka

W głowce znajduje sie materiał genetyczny- pojedyńczy garnitur chromosomowy (1n)/ Akrosom zawiera enzymy, które pomagają w procesie zapłodnienia. Wstawka zawiera wiele mitochondriów, które produkują energie potrzebną do ruchu witki. Witka to narząd ruchu, umożliwia pływanie. Plemnik wykazuje reotaksje ujemną tzn ze porusza sie pod prąd

CYKL MENSTRUACYJNY
przez pierwsze dni dojrzewa pęcherzyk jajowy, w 14 dniu następuje owulacja (jajeczkowanie) czyli uwolnienie komórki jajowej z jajników. Po owulacji pozostaje ciałko żółte, a w ostatnim dniu cyklu ciałko białawe (28 dzień)

przed owulacja jest wysokie stężenie estrogenu we krwi, a po owulacji- wysokie stężenie progesteronu.

Zmiany w endometrium macicy:
od 1 dnia cyklu następuje złuszczanie starej śluzówki, któremu towarzyszy krwawienie. Po złuszczeniu starej śluzówki następuje rozrost śluzówki pod wpływem estrogenów nastomiast po owulacji pod wpływem progesteronu następuje dalszy rozrost i rozpulchnianie endometrium.

Zmiany w podstawowej temperaturze ciała (PTC)
-w pierwszej fazie cyklu przed owulacją PTC jest niższe, natomiast po owulacji pod wpływem progesteronu temperatura nieznacznie wzrasta
-moment w którym następuje skok temperatury jest dniem owulacji.
3 3 3