Podróżnicy stwierdzili, że jeśli będą spożywali każdego dnia pełne racje żywnościowe, to zapasy wystarcza im na 10 dni. Oblicz, na ile dni starczą im te zapasy, jeśli racje żywnościowe zostaną zmniejszone o 1/6. Zapisz obliczenia.

2

Odpowiedzi

2009-10-28T15:52:17+01:00
10 * 5/6 = 50/3 = 16 2/3

Racji wystarczy na 16 dni.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-28T15:55:07+01:00
Oznaczam x- zapasy jakie miały starczyć na 10 dni
n- ilość dni na jakie starczą zapasy po zmniejszeniu o 1/6
(5/6)x-zapasy jakie miały starczyć na 10 dni, po zmniejszeniu o 1/6
(Zauważmy, że jest to proporcjonalność odwrotna, tzn, im mniejsza racja dzienna żywnościowa, tym na dłużej wystarczą zapasy.)
x - 10 dni
(5/6)x - n dni

układam proporcję odwrotną:
x/(5/6)x=n/10 (upraszczam x po lewej stronie i mnożę przez odwrotność mianownika)
6/5=n/10
60=5n
n=12
odp. zapasy wystarczą na 12 dni