Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-22T18:40:02+01:00
5%*9+y=10%(9+y)
0,45+y=0,9+0,1y
0,9y=0,45
y=0,5
2010-03-22T18:43:17+01:00
Ile soli należy dosypać do 9 kg pięcioprocętowej solanki aby otrzymać roztwór dziesięcioprocętowy

ms-masa substancji
mr - masa roztworu
Cp - steżenie procentowe
mr1=9kg
Cp1=5%
x - ilość dosypanej soli
ms2=ms1+x
mr2=mr1+x
Cp2=10%

Cp=(ms/mr)*100%

dla Cp1:
5=(ms1/9)*100
5=100ms1/9 obustronnie mnożę przez 9
45=100ms1 obustronnie dzielę przez 100
ms1=0,45 [kg]

10=[(0,45+x)/(9+x)]*100
10=(45+100x)/(9+x) obustronnie mnożę przez (9+x)
10*(9+x)=45+100x
90+10x=45+100x obustronnie odejmuję 45
45+10x=100x obustronnie odejmuję 10x
45=90x obustronnie dzielę przez 90
0,5=x

do 9 kg pięcioprocentowej solanki należy dosypać 0,5 kg soli, by otrzymać roztwór 10%-owy.