Odpowiedzi

2009-10-28T17:04:19+01:00
Napisz, że jest gazem, jest bezbarwny, barwonny, jes go ok 0,003% W powietrzu. Składa się z tlenu i węgla
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-28T17:41:26+01:00
Tlenek węgla(IV), ditlenek węgla, dwutlenek węgla, CO2, bezbarwny gaz, pozbawiony zapachu, niepalny, cięższy od powietrza, dobrze rozpuszcza się w wodzie, częściowo wchodzi z nią w reakcję dając kwas węglowy. Łatwo ulega skropleniu. W temperaturze -78,5C sublimuje. W przyrodzie występuje w stanie wolnym lub związanym. W laboratorium otrzymywany w reakcji kwasu solnego z marmurem lub innymi węglanami. W przemyśle, źródłami CO2 są: całkowite wypalanie wapieni, spalanie koksu w powietrzu, procesy fermentacyjne.

Tlenek węgla(IV) jest wykorzystywany do produkcji sody amoniakalnej, wody sodowej, suchego lodu, mocznika, oraz w przemyśle cukrowniczym. Można go zidentyfikować przy pomocy wody wapiennej (powoduje jej zmętnienie). Stężenie w powietrzu atmosferycznym – ok. 0,03%, w powietrzu wydychanym – ok. 4-5%, w powietrzu pęcherzykowym – 5-6%. Tlenek węgla(IV) jest czynnikiem regulującym oddychanie przez działanie pobudzające ośrodek oddechowy.

Niedobór tlenku węgla(IV) we krwi (hipokapnia, hipokarbia) powoduje spłycenie oddychania, a nawet chwilowy bezdech. Nadmiar tego gazu (hiperkapnia, hiperkarbia) wywołuje pogłębienie i przyspieszenie oddychania, a następnie porażenie ośrodka oddechowego, utratę przytomności i bezdech.

Stłumienie czynności ośrodka oddechowego, np. przez narkotyki, środki nasenne, wywołuje spłycenie i zwolnienie oddychania, doprowadza do zalegania (retencji) tlenku węgla(IV) w ustroju i kwasicy oddechowej. Typowymi cechami klinicznymi tego stanu są: przyspieszenie tętna, wzrost ciśnienia tętniczego krwi, zaczerwienienie skóry i pocenie się.

Prawidłowa prężność tlenku węgla(IV) we krwi tętniczej wynosi 5,3 kPa (40 mm Hg). Wzrost prężności powyżej 60 mm Hg wymaga, w celu usunięcia nadmiaru CO2, sztucznego zwiększenia wentylacji płuc przez zastosowanie oddechu wspomaganego lub kontrolowanego (hiperkapnia, hipokapnia, depresja oddechowa).
3 3 3