Odpowiedzi

2010-03-22T21:39:38+01:00
Butanal:

C₃H₇CHO (nad strzałką [O]) → C₃H₇COOH

Butanon:

C₄H₈O (nad strzałką [O]) → nie zachodzi

Należy przeprowadzić reakcję obu związków z utleniaczem (np. KMnO₄ lub K₂CrO₄), butanal przereaguje dając kwas butanowy, natomiast butanon nie ulegnie reakcji utlenienia.
4 2 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-22T22:36:32+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
Proponuje przeprowadzić próbę Tollensa lub Trommera
Aldehydy dają pozytywny wynik, tzn utleniają się do kwasów karboksylowych. Ketony nie ulegają tym reakcjom

Próba Trommera
CH3-CH2-CH2-CHO + 2Cu(OH)2-->CH3-CH2-CH2-COOH + Cu2O + 2H2O
CH3-C(O)-CH2-CH3 + 2Cu(OH)2--->reakcja nie zachodzi

Próba Tollensa
CH3-CH2-CH2-CHO + Ag2O----->CH3-CH2-CH2-COOH + 2Ag
CH3-C(O)-CH2-CH3 + Ag2O--->reakcja nie zachodzi
5 5 5