Zadanie 1. Podaj skutki powstania listopadowego.
a.
b.
c.

Zadanie 2. Podaj przyczyny powstania styczniowego.
a.
b.
c.

Zadanie 3. Opisz z jakimi wydarzeniami historycznymi związane były podane niżej osoby.
Jan Henryk Dąbrowski -
Józef Wybicki -
Napoleon Bonaparte -
Piotr Wysocki -

3

Odpowiedzi

2010-03-23T16:17:50+01:00
Zad. 1:
· Wielka Emigracja(około 10.000 ludzi – szlachta, mieszczanie, studenci, inteligencja, żołnierze, chłopi, artyści; Francja, Wielka Brytania, Szwajcaria, Hiszpania, USA)
· Doszło do przewartościowania dawnych koncepcji, sformułowania nowych idei i opracowania nowych programów (już na emigracji)
· Królestwo znalazło się pod okupacją wojsk rosyjskich(Paskiewicz otrzymuje tytuł księcia warszawskiego i stanowisko namiestnika)
· W Warszawie wzniesiono Cytadelę – więzienie a zarazem twierdzę
· Polskich żołnierzy przymusowo wcielano do rosyjskiej armii i wysyłano na służbę do Rosji
· Zlikwidowano wojsko polskie
· Uczestnikom sprzysiężenia podchorążych, członkom sejmu i Rządu Narodowego wytoczono procesy(kary śmierci i Sybir)
· Konfiskata majątków ziemskich oskarżonych w procesach


zad. 2
-represje ze strony carskiej (car chciał wysłac wosjko polskie przeciw powstańcom belgijskim)
branki inicjowane przez Wielopolskiego
-zamachy terrorystyczne
-manifestacje patriotyczne
-uwłaszczenie chłopów

zad.3:
Jan Henryk Dąbrowski - dowódca naczelny wojsk polskich w 1813 roku, twórca Legionów Polskich we Włoszech

Józef Wybicki - polski pisarz i polityk, adwokat, autor słów do Mazurka Dąbrowskiego

Napoleon Bonaparte - Jest uważany z jednej strony za jednego z najwybitniejszych mężów stanu, przywódców, strategów wojny, reformatorów ustroju państwowego i prawa (Kodeks Napoleona, Code pénal), a z drugiej strony - za egotystę, tyrana i agresora

Piotr Wysocki - pułkownik Wojska Polskiego, żołnierz powstania listopadowego, działacz niepodległościowy, przywódca sprzysiężenia podchorążych, które doprowadziło do wybuchu powstania listopadowego


Nic więcej nie wymyślę :))


1 1 1
2010-03-23T16:18:46+01:00
1 . a ) chęć wysłania armii królestwa polskiego do tłumaczenia powstań we Francji i Belgii .
b ) stopniowe ograniczenie autonomii królestwa polskiego
( cenzura , zakaz zwoływania sejmu )

2 . z 14 na 15 stycznia 1863 roku
z inicjatywy namiestnika w królestwie
polskim Aleksandra Wielkopolskiego ,
przeprowadzona zostaje tzw . " BRANKA "
czyli przymusowy pobór młodych polaków do Armii Carskiej .

powstanie miało charakter partyzancki

początkowej fazie powstania około 6 tys . powstańców
zaatakowało Galizony Rosyjskie
w celu zdobycia broni .

uwłaszczenie chłopów

stracenie dyktatora i wydanie przez cara aktu o uwłaszczenie chłopów powoduje że powstanie upada .
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-03-23T16:20:56+01:00
Zad.1
Powstanie listopadowe
a)obniżenie jakości szkolnictwa
b)wysokie odszkodowania wojenne z rąk innych poddanych
c)epidemia cholery

zad.2
a)"słabość" rosyjskiego cesarstwa
b)stan wojenny
c)olbrzymi pobór do wojska rosyjskiego

zad.3
Jan Henryk Dąbrowski - polski generał, utworzył Legiony Polskie we Włoszech
Józef Wybicki - skomponował i napisał słowa do naszego hymnu państwowego
Napoleon Bonaparte - cesarz francuski, pod jego wodzą odbyło się powstanie polskie
Piotr Wysocki - pułkownik Wojska Polskiego, żołnierz powstania listopadowego, działacz niepodległościowy
2 5 2