Odpowiedzi

2009-10-28T18:16:10+01:00
QW mitologii greckiej byli dwaj herosi o tym imieniu.

Pierwszy z nich to mityczny syn Posejdona i Ajtry, formalnie syn Egeusza, króla Aten. Wychowywany poza domem z obawy przed żądnymi tronu synami swojego stryja Pallasa. Jego wejściem w dorosłość było uniesienie głazu, pod którym Ajgeus zostawił dla niego miecz i sandały.

Przypisuje mu się siedem prac (analogicznych do dwunastu prac Heraklesa), które miał wykonać jeszcze przed przybyciem do Aten.
Zabicie zbója Perifetesa zabijającego ludzi maczugą (maczugi tej potem sam używał),
Zabicie olbrzyma Sinisa, który naginał sosny, przywiązywał do nich ludzi, puszczał, a drzewa rozrywały ludzi na strzępy,
Zabicie Minotaura,
Zabicie olbrzymiej dzikiej świni Faji w Krommyon, która zrobiła wiele szkód i zabiła wielu ludzi,
Zabicie łotra - Skejrona Megareńskiego, który zmuszał ludzi do mycia swoich nóg, a gdy to już zrobili, strącał ich ze skały prosto w paszczę olbrzymiego żółwia,
Zabicie siłacza Mickuna w zapasach,
Okaleczenie Prokrustesa, który zmuszał przechodniów by kładli się w jednym z jego łóżek i jeśli ich nogi wystawały za łóżko obcinał im je, a jeśli były za krótkie naciągał je w stawach, aby je wydłużyć.
2 4 2
2009-10-28T18:21:09+01:00
Tezeusz - w mitologii greckiej jeden z najsławniejszych herosów, mąż Fedry, wysłany jako jedna z ofiar dla Minotaura, w ramach corocznego haraczu składanego Krecie ; zabił potwora i za pomocą nici Ariadny opuścił labirynt, prowadził wojny z Amazonkami, syn Posejdona
4 3 4
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-28T18:22:23+01:00
Notatka encyklopedyczna do hasla "Tezeusz"

Tezeusz-(mitologia grecka)heros ateński, syn króla Egeusza i królowej Ajtry, córki Pitteusa, władcy Trojdzeny (w innej wersji Ajtry i boga Posejdona), wybawca Ateny od daniny na rzecz Minotaura (z pomocą Ariadny), władca (przez pewnien czas tronu w Atenach, uczestnik m.in. wyprawy Argonautów, wyprawy po pas Hippolity, polowania na dzika kalidońskiego (uprowadził wtedy Amazonkę Antiope, którą później porzucił dla Fedry) walczyłący z centaurami na weselu Pejritoosa, wtargnął do Hadesu po Persefonę. Poległy na Skyros.

2 3 2