Witam mam zadane zadanie domowe .Liczę na waszą pomoc :)

1.Wymień i opisz budowę i funkcje łożyska.
2.Podaj przykłady czynników zagrażających rozwijającemu sie zarodkowi lub płodowi.
3.Sformułuj 5 podstawowych zaleceń zdrowotnych dla kobiety w ciąży.
4.przyporządkuj metody antykoncepcyjne ich opisom :
a)spirala wewnątrz maciczna
b)prezerwatywa
c)doustne środki antykoncepcyjne
d)kapturek dopochwowy
e)sterylizacja

1)Zapobiegają owulacji
2)Uniemożliwiają przedostawanie się plemników z pochwy do macicy
3)Zapobiegają przedostawanie się plemników do pochwy
4)Uniemożliwiają się wydostanie się plemników z moszny
5)Uniemożliwiają zagnieżdżenie się zarodka w śluzówce macicy.

3

Odpowiedzi

2010-03-24T13:03:06+01:00
Łożysko powstaje w miejscu, gdzie kosmówka łączy się z macicą. Jest połączone z płodem za pomocą pępowiny, w której znajdują się naczynia krwionośne. Wnikają one do jam wewnętrznych łożyska, którymi przepływa krew matki. Dzięki temu następuje wymiana substancji, mimo że krew matki i płodu mieszają się. właśnie za pomocą łożyska dziecko pobiera od matki tlen i substancje odżywcze, a przekazuje jej zbędne produkty przemiany materii. Tą drogą dociera do niego również przeciwciała zapewniające odporność na nie które choroby.
2
palenie przez matke papierosów, narkotyki i chemia
1 1 1
2010-03-24T13:09:08+01:00
2.-palenie papierosów przez matke,
-podnoszenie dużych ciężarów,
-picie alkoholu
-przyjmowanie narkotyków
-stres
3.-zdrowo się odżywiac,
-nie palic papierosów,narkotyków,nie pic mocnej kawy
-kontrolowac stan ciązy u lekarza,robic badania
-pic dużo wody niegazowanej,
-dużo odpoczywac,spacerowac
4.a)spirala wewnątrz maciczna-2
b)prezerwatywa-4
c)doustne środki antykoncepcyjne-1
d)kapturek dopochwowy-3
e)sterylizacja-5
1.Funkcje łożyska-transportuje składniki odżywcze przez pępowinę do płodu,wytwarza hormony,wymienia gazy tlen i dwutlenek węgla.
Łożysko to narząd łączący zarodek ze ścianą macicy matki. Powstaje z krzewiastej części kosmówki (błony płodowe) otaczającej jajo płodowe,
Budowa łożyska: dojrzałe łożysko przypomina płaski, okrągły lub owalny, czasem nieregularnego kształtu dysk o średnicy około 15-20 cm i grubości 1,5-3,0 cm.




1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-24T13:12:17+01:00
1. ŁOŻYSKO- powstaje z połączenia tkanek zarodka i matki. Część matczyna łożyska powstaje z tkanki łącznej błony śluzowej macicy, część płodowa z zewnętrznej warstwy komórek otaczających zarodek (kosmówki). Obie części łożyska są silnie unaczynione.
Krew w łożysku, w naczyniach krwionośnych matki płynie w kierunku przeciwnym do krwi w naczyniach krwionośnych płodu, dzięki temu szybciej zachodzi wymiania substancji między krwią matki i płodu.
Łożysko umożliwia wymiane gazową, usuwanie mocznika z płodu, dostarczanie substancji budulcowych i energetycznych do płodu oraz ochrone immunologiczną rozwijającego sie organizmu.
Przez łożysko nie mogą przenikać krwinki, ale może przenikać wirus HIV.

2.-zażywanie używek przez matkę, co może doprowadzić do zaburzeń umysłowych oraz deformacji dziecka (zespół alkoholowy płodu)
-niedopowiednie odżywanie matki (np. niedobór witaminy D upośledza rozwój szkieletu, a nadmiar prowadzi do do upośledzenia rozwoju umysłowgo dziecka)
-nierozsądne przyjmowanie środków farmakologicznych (np. aspiryna moze uszkodzić nerki płodu)
-wystąpienie konflitku serologicznego
-matka ma chorobe zakażną, która może przeniknąć do płodu przez łożysko
-matka ma poniżej 16 lat lub powyżej 40 lat
-matka choruje na cukrzyce
-stresujący tryb życia
3.
-kobieta w ciąży powinna więcej spać i odpoczywać
-powinna unikać czynników szkodliwych, jak picie alkoholu, palenie papierosów, zażywanie narkotyków czy picie mocnej kawy, herbaty
-powinna nosić luźniejsze ubrania, a także unikać butów na obcasach.
-kobieta może uprawiać ćwiczenia, które wpływają korzystnie na krążenie i przemianę materii oraz na usprawnienie czynności mięśniowej.
-powinna zdrowo się odżywiać i uzupełniać swoje menu w składniki odżywcze potrzebne dla rozwoju dziecka.

4.
a-5
b-3
c-1
d-2
e-4
1 1 1