PILNE NA DZIŚ,DAJE NAJ!!!POMÓŻCIE
rozwiąż równania:
a) (5x+1)^2 + x=(2x+5)^2 -12 wynik to -4/7 i 1
b) (7x+2)^2 -2(x-5)=(3x+4)^2 wynik to -1/4 i 1/5

Bardzo proszę o rozwiązanie. I tak krok po kroku żeby było pokazane jak to jest zrobione.

2

Odpowiedzi

2010-03-24T14:12:56+01:00
A) (5x+1)^2 + x=(2x+5)^2 -12
25x^2 +5x+5x+1 +x = 4x^2 +10x+10x+25 - 12
25x^2 -4x^ +10x+x-20x+1-25+12 = 0
21x^2 -9x -12 = 0

delta = 9^2 - 4*-12*21 = 81 + 48*21 = 91+1008
delta= 1089
pierw z delty = 33
x1= 9+33 / 42=42/42=1
x2 = 9-33/42=-24/42=-4/7
b) (7x+2)^2 -2(x-5)=(3x+4)^2
49x^2 +14x+14x+4 - 2x+10=9x^2 +12x+12x+16
49x^2 -9x^2 +26x-24x+14-16=0
40x^2 +2x-2=0
delta = 2^2 -(4*-2*40)
delta = 4+320=324
pierw z delty = 18
x1= -2+18/8 = 16/8=2
x2 = -2-18/8 = -20/8= -2 i 1/2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-24T14:21:43+01:00