Prosze o zrobienie tych zadan jeszcze na dzis wiez ze ich jest duzo al prosze was musze je miec plz

zad1
W jakim czasie dzwiek przebedzie odleglosc 1km
a)w powietrzu
b)w wodzie
c) w stali

w powietrzu dzwiek rozchodzi sie z predkoscia ok 340m/s
w wodzie ok 1450m/s a w stali ok 6000m/s

zad2
Oblicz jaka droge przebedzie dzwiek w ciagu 5s:
a)w powietrzu
b)w wodzie
c)w stali

zad3.
Rózne zwierzeta posługuja sie echolokacja zarowno w powietrzu jak i
w wodzie.
a)Polujacy nietoperz wytwarza faje dzwiekowe o długosci 7mm.Jaka jest
czestotliwosc tego dzwieku
b)Jaka jest czestotliwosc dzwieku wytwarzanego przez delfina jesli
długosc fali niosacej ten dzwiek wynosi w wodzie 1 cm?

zad.4
Czestotliwosc machania sklrzydelkami przez owada mozemy ocenic sluchajac
jego bzyczenia.
a)Gdy pszczola wybiera sie po nektar macha skrzydelkami 180razy na sekunde
a gdy wraca do ula az 340 razy na sekunde .Kiedy jej bzyczenie jest wyzszym
dzwiekiem ?
b)Ktory z owadow macha skrzydelkami z wieksza czestotliwoscia:komar czy trzmiel.
Uzasadnij odpowiedz

zad5.Odleglosc miedzy Ziemia a Ksiezycem wynosi 380 000 km.Oblicz w jakim
czasie taka odleglosc przebedzie :
a)swiatło
b)promieniowanie rentgenowskie
c)faja radiowa 100MHZ

zad6

Gdy światło przechodzI z powietrza do szkla zwalnia do 200 000 km/s.Jego
czestotliwosc pozostaje bez zmian.Jak sie zmienia długosc fali?Oblicz jaka jest
w szkle długosc fali swiatła:
a)czerownego(w powietrzy długosc= 760nm)-nie wiem jak zrobc ten znak w długosci
b)niebieskiego (w powietrzu odległosc =480nm)

do zadania 5 i i 6 jest taka tabelka ta tabelka jest w zalaczniku

3

Odpowiedzi

2010-03-24T15:32:14+01:00
1
a
V=s/t
V= 340 m/s
s= 1 km= 1000m
t= s/V
t=1000 / 340
t= ok. 3 sekund, dokładniej 2,94 sek.

b)
1000m / 1450 m/s = ok. 0,69 sek.
c)
1000m / 6000 m/s = ok 0,17 sek.

2.
a)
s= v * t
t= 5s
v=340 m/s
340 * 5 = 1700 m
b)
V=1450 m/s
s=1450 * 5
s=7250 m
c)
V=6000 m/s
s=6000 * 5
s= 30 000 m = 30 km

3.
długość fali = prędkość/ częstotliwość

a.
dł= 7 mm = 0,007 m
0,007 = 340 / f
f=340/0,007
f= 48 571 Hz

b

1cm= 0,01 m
0,01 = 1450/f
f= 1450 / 0,01
f= 145 000 Hz

4.

a) gdy wraca do ula, bo częstotliwość jest wyższa
b) komar, bo jego skrzydła są mniejsze, poza tym dźwięk wydawany przez nie jest wyższy

5. wszystkie fale wymienione w zadaniu to fale elektromagnetyczne. wszystkie rozchodzą się w próżni z tą samą prędkością światła równą ok. 300 000 km/s

Wszystkie dotrą do księżyca w czasie ok. 1,27 sek.

6.
Skoro częstotliwość jest stała, to oznaczę ją jako f
dł fali = prędkość /f
czyli dł. fali jest wprost proporcjonalna do prędkości
zatem wystarczy ułożyć proporcje.

światło czerwone
760 nm - 300 000 km/s (powietrze
x nm- 200 000 km/s (szkło)

x=760 * 200 000 / 300 000
x= ok. 507 nm

światło niebieskie
480 nm- 300 000
x- 200 000

x= 480 * 200 000 / 300 000
x= 320 nm

I to chyba tyle.
2010-03-24T15:57:34+01:00
Wzory:
v = s/t
t = s/v
s = v*t
------------------------------------------------------------------
-> zadanie 1 <-

v = 340 m/s
s = 1 km= 1000m
t =1000 / 340 = 2,94 [s]
a) 2,94 s.

1000m/1450 m/s ≈ 0,69 [s]
b) ok. 0,69 s .

1000m/6000 m/s ≈ 0,17 [s]
c) ok. 0,17 s.
------------------------------------------------------------------
-> zadanie 2 <-

t=5s
v=340 m/s
340*5=1700 m
a) 1,7 km .

v=1450 m/s
s=1450*5
s=7250 m
b) 7,25 km .

v=6000 m/s
s=6000*5
s=30000 m=30 km
c) 30 km .
------------------------------------------------------------------
-> zadanie 3 <-

7 mm = 0,007 m
0,007=340/f
f=340/0,007
f= 48 571 Hz
a) 48571 Hz

1cm=0,01 m
0,01=1450/f
f=1450/0,01
f=145000 Hz
b)145000 Hz
------------------------------------------------------------------
-> zadanie 4 <-
a) kiedy wraca, ponieważ wtedy częstotliwość jest wyższa
b) komar, ponieważ powierzchnia jego skrzydełek jest
mniejsza
------------------------------------------------------------------
-> zadanie 5 <-
-----------------
------------------------------------------------------------------
-> zadanie 6 <-

św. czer.
760 nm - 300 000 km/s -> powietrze
x nm- 200 000 km/s -> szkło

x=760*200 000 / 300 000≈507 nm
a) ok . 507 nm

św. nieb.
480 nm- 300 000
x-200 000

x= 480*200 000/300 000
x= 320nm
b) 320nm
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-24T16:03:32+01:00
Zad1
W jakim czasie dzwiek przebedzie odleglosc 1km
a)w powietrzu
v=340m/s
ok 340 m w 1s
1km=1000m
t=1000:340=2,9s
b)w wodzie
v=1450m/s
ok 1450 m w 1s
1km=1000m
t=1000:1450=0,7s
c) w stali
v=6000m/s
ok 6000 m w 1s
1km=1000m
t=1000:6000=1/6s
w powietrzu dzwiek rozchodzi sie z predkoscia ok 340m/s
w wodzie ok 1450m/s a w stali ok 6000m/s

zad2
Oblicz jaka droge przebedzie dzwiek w ciagu 5s:
a)w powietrzu
S=vt
s=340m/s*5s
s=1700m
b)w wodzie
S=vt
s=1450m/s*5s
s=7250m=7,25km
c)w stali
S=vt
s=6000m/s*5s
s=30 000m=30 km
zad3.
Rózne zwierzeta posługuja sie echolokacja zarowno w powietrzu jak i
w wodzie.
a)Polujacy nietoperz wytwarza faje dzwiekowe o długosci 7mm.Jaka jest
czestotliwosc tego dzwieku
v=340m/s
s=7mm=0,007m
s=vt
t=s/v
f=v/s
f=340m/s:0,007m
f=48 571 Hz=48,6 kHz
b)Jaka jest czestotliwosc dzwieku wytwarzanego przez delfina jesli
długosc fali niosacej ten dzwiek wynosi w wodzie 1 cm?
v=1450m/s
s=1cm=0,01m
s=vt
t=s/v
f=v/s
f=1450m/s:0,01m
f=145 000 Hz=145 kHz
zad.4
Czestotliwosc machania sklrzydelkami przez owada mozemy ocenic sluchajac
jego bzyczenia.
a)Gdy pszczola wybiera sie po nektar macha skrzydelkami 180razy na sekunde
a gdy wraca do ula az 340 razy na sekunde .Kiedy jej bzyczenie jest wyzszym
dzwiekiem ?
f1=180 Hz
f2=340 Hz
Wyższy dżwięk gdy wraca
b)Ktory z owadow macha skrzydelkami z wieksza czestotliwoscia:komar czy trzmiel.
Uzasadnij odpowiedz
myślę, że trzmiel , bo słychac go bardziej
zad5.Odleglosc miedzy Ziemia a Ksiezycem wynosi 380 000 km.Oblicz w jakim
czasie taka odleglosc przebedzie :
a)swiatło
v=300 000 000m/s
s=380 000km=380 000 000m
t=S/v
t=380 000 000m:300 000 000m/s
t=38 :30 s
t=1,3s
b)promieniowanie rentgenowskie
Ř W próżni posiadają prędkość światła
wynik będzie przybliżony jak w a
c)faja radiowa 100MHZ
f=100MHZ=100 000 000 1/s
100MHz ma długośc fali d=3m
rozchodzi się równiez z prędkościa switła
c=300 000 000 m/s
czyli jak w a
zad6
Gdy światło przechodzI z powietrza do szkla zwalnia do 200 000 km/s.Jego
czestotliwosc pozostaje bez zmian.Jak sie zmienia długosc fali?
Oblicz jaka jest w szkle długosc fali swiatła:
d fali=vT
T=1/f
d fali=v/f
ale f stałe, czyli:

d w powietrzu---- 300 000 000m/s
d we szkle ----200 000 km/s
i na krzyż jak proporcje

a)czerownego(w powietrzy długosc= 760nm)-nie wiem jak zrobc ten znak w długosci
760nm---- 300 000 000m/s
x----------200 000 km/s=200 000 000m/s
--------------
x=760nm *200 000 000m/s:300 000 000m/s
x=760nm *2 :3
x=506,7nm

b)niebieskiego (w powietrzu odległosc =480nm)
480nm---- 300 000 000m/s
x----------200 000 km/s=200 000 000m/s
--------------
x=480nm *200 000 000m/s:300 000 000m/s
x=480nm *2 :3
x=320nm

do zadania 5 i i 6 jest taka tabelka ta tabelka jest w zalaczniku
5 4 5