Odpowiedzi

2010-03-24T17:22:51+01:00
1. Skąd porywacze, idąc przez pustynię, brali żywność i wodę?
2. W jaki sposób dzieci uwolniły się od porywaczy?
3. Jakie miejsce nazwano Krakowem?
4. W jaki sposób dzieciom pomogło spotkanie z geografem Linde?
5. Kto odnalazł i uratował Stasia i Nel na pustyni (ostatni etap podróży)?
6. Podaj trzy fakty, które miały miejsce podczas pobytu dzieci
w Omdurmanie i Chartumie.
7. W jaki sposób dzieci wysyłały wiadomości o tym, że żyją i o miejscu swego pobytu?
8. Jakie dwa śmiertelne niebezpieczeństwa groziły Nel podczas drogi przez dżunglę (dotyczy to tylko Nel)?
9. Dlaczego Staś nie zabił porywaczy, gdy udało mu się dostać strzelbę do ręki (pierwszy etap podróży)?
10. Kto zorganizował porwanie dzieci i w jakim celu?
11. Jaki prezent otrzymał Staś z okazji Bożego Narodzenia?
12. Kiedy i dlaczego Nel bała się Stasia?
13. Co wydarzyło się, gdy Nel po raz pierwszy poszła do Kinga?
14. Podaj trzy fakty, które miały miejsce na Górze Lindego.
15. Kto, gdzie i po co rzucał rękawiczki?
16. Czym zajmowali się zawodowo pan Tarkowski i pan Rawlison?
17. Co Staś zrobił dla Murzynów geografa Lindego?
18. Co się stało z czarownikami, którzy uciekli z karawany zabierając worki z wodą (ostatni etap podróży)?
19. Co stało się ze Smainem, jakie mamy o nim ostatnie informacje?
20.Jak nazywał się pies Stasia i Nel?

Odpowiedzi:

1. Po wodę chodzili nocą do Nilu. Zapasy żywności wzięli ze sobą, mieli również przygotowane w kryjówkach.
2. Staś zabił lwa, później porywaczy.
3. Drzewo, w którym mieszkali w puszczy (baobab).
4. Staś otrzymał chininę dla chorej Nel, dostali też jedzenie, herbatę, broń proch, kompas itp.
5. Kapitan Glen i doktor Clary.
6. Np. rozmowa z Mahdim, nieprzyjęcie wiary Mahdiego przez Stasia, głód, żebranie i praca Stasia, choroba Idrysa, spotkanie Greka, który dał im chininę i jedzenie na drogę.
7. Wysyłały latawce.
8. Choroba- febra i spotkanie z dzikim kotem (wobo).
9. Były dwie takie sytuacje (wystarczy podać jedną):1) zaszczekał Saba oraz 2) przybyli żołnierze, którzy przeszli na stronę Mahdiego.
10. Fatma, - chciała, aby puścili ją i dzieci do Smaina.
11. Sztucer.
12. Gdy zabił Gebhra, Chamisa i Beduinów.
13. Nel wyjęła mu kolce z nóg, słoń huśtał ją, przyszedł zdenerwowany Staś, Staś wszedł na słonia, King nie chciał wypuścić Nel.
14. Np. klejenie latawców, złapanie Nasibu przez goryla, nauka chrześcijaństwa, chrzest kalego i Mei, drzewa bananowe.
15. Staś i Nel, aby pogoń znalazła ich ślady.
16. Byli inżynierami, pracowali przy budowie Kanału Sueskiego.
17. Ochrzcił ich.
18. Zostali zagryzieni przez dzikie zwierzęta, prawdopodobnie lwy.
19. Brał udział w wyprawie po niewolników, prawdopodobnie rozbił go Linde.
20.Pies Stasia i Nel nazywał się Saba
21 3 21
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-24T17:37:13+01:00
1. Kto odgrywa główną rolę w powieści? W powieści Staś Tarkowski i Nel Rawlison są głównymi postaciami.
2. Jak nazywał się ojciec Stasia? Ojciec Stasia nazywał się Władysaw Tarkowski.
3. Kogo ukąsił skorpion pustynny? Skorpion ukąsił Dinah w rękę.
4. Co Nel dostała na Święta Bożego Narodzenia? Nel dostała psa, którego nazwała Saba.
5. Co dostał Staś na Święta Bożego Narodzenia? Staś dostał sztucer.
6. Co nakazał Stasiowi jego ojciec? Ojciec Stasia powiedział mu, by opiekował się dobrze Nel.
7. Kto porwał dwójkę dzieci? Dwójkę dzieci porwali Beduini.
8. Jaki znak chciał zostawić Staś jadąc na wielbłądach? Staś chciał zostawić rękawiczki Nel na piasku.
9. Co spotkało dzieci podczas porwania? Dzieci spotkały burzę piaskową.
10.Czy dzieciom udało się uwolnić? Tak, Stasiowi i Nel udało się uwolnić.
11. Kogo spotkali wraz z Beduinami na skarpie? Spotkali tam lwa.
12. Kogo dzieci spotkały i kogo Nel pokochała? Dzieci spotkały słonia imieniem King.
13.Co Staś zrobił aby wypuścić słonia? Staś wysadził w powietrze skarpę.
14. Gdzie zamieszkały dzieci? Dzieci zamieszkały w baobabie, nazwały go "Kraków".
15. Z kim Staś i Nel podróżowali po ucieczce? Podróżowali z Kalim i Meą.
16. Co Staś wysłał w powietrze na górze? Staś wysłał latawiec, na nim zapisane były informacje gdzie kierują się dzieci i czy żyją.
17. Kogo spotkały dzieci na pustyni? Dzieci spotkały kapitana Glen'a i doktora Clay'ego.
18.Czy Staś i Nel spotkali swych ojców? Tak, spotkali ich.
19.Kiedy Nel wyszła za Stasia? Nel wyszła za Stasia Tarkowskiego w wieku 18 lat.
20. Gdzie zamieszkali razem z ojcami? Zamieszkali na stałe w Polsce.
17 2 17