Zad1.
Szkoła zakupiła 5 telewizorów i 7 odtwarzaczy DVD. Jeden telewizor kosztował x zł, zaś odtwarzacz był o 500zł tańszy od telewizora. Ile zapłacono za ten sprzęt?

Zad2.
Student w czasie wakacji przez 6 tygodni pracował w Irlandii. W ciągu dwóch pierwszych tygodni pracował x godzin tygodniowo i otrzymywał wynagrodzenie wysokości 10,5 EURO za godzinę. Następnie stawka za godzinę wzrosła o 1,5 EURO, a tygodniowo wymiar pracy wzrósł o sześć godzin. Na tych warunkach student pracował przez 4 tygodnie. Ile EURO zapłacił w ciągu 6 tygodni?

Zad3.
W jednym samochodzie mieści się w baku a litrów benzyny, w drugim o 15l mniej. Jeden litr benzyny ma masę 0,7 kg. Ile waży benzyna w obu bakach?

Zad.4
Właściciel kwiaciarni zakupił n pęków róż po 25 sztuk każdy oraz o 5 pęków goździków więcej niż pęków róż, po 50 sztuk każdy.Ile kwiatów zakupił?

3

Odpowiedzi

2010-03-24T18:04:25+01:00
Zad.1.
tv - x
dvd - x - 500zł
ilośc tv-5
ilośc dvd-7

5(x-500)=5z-500//×5
x-=2500zł
5×2500zł=12500zł-cena tv

2500zł-500zł=2000zł
2000zł×7=14000zł-cena dvd

14000zł+12500zł=26500zł
odp: cena sprzętu wynosi 26500zł

zad.2.
x=ilość godz. przepracowanych tygodniowo w 2 pierwszych tygodniach
2x=ilość godzin przepracowanych przez 2 tygodnie
2x razy 10,5=21x=zarobek z 2 tygodnie

10,5+1,5=12 euro = stawka godzinowa od 3 tygodnia
x+6=tygodniowy wymiar od 3 tygodnia
12(x+6)=12x+72=tygodniowy zarobek
4(12x+72)=48x+288=zarobek za 4 tygodnie

21x+48x+288 euro=69x+288 euro= cały zarobek wakacyjny

zad.3.
a-ilość litrów benzyny w jednym baku
a-15l-ilość litrów benzyny w jednym baku

1l=0,7kg

a+a-15l
2a-(*0,7kg)15l
2a*0,7kg-10,5kg
1,4a-10,5kg-waga benzyny

odp.benzyna w obu bakach waży 1,4a-10,5kg

zad.4.
n×25 - liczba róż
(n+5)×50 - liczba goździków
Aby obliczyć liczbę kwiatów należy utworzyć równanie a następnie wyłączyć wspólny czynnik przed nawias:
25n + (n+5) × 50 = 25n + 50n + 250 = 25(3n + 10)


licze na naj ;)
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-24T18:06:23+01:00
1......................
Ilość telewizorów: 5
ilość DVD: 7
cena telewizora: x zł
cena DVD: x - 500 zł
wartość telewizorów: 5*x
wartość DVD: 7*(x - 500)

Za sprzęt zapłacono = 5x + 7(x - 500) = 5x + 7x - 3500 = 12x - 3500 zł

2................
x=ilość godz. przepracowanych tygodniowo w 2 pierwszych tygodniach
2x=ilość godzin przepracowanych przez 2 tygodnie
2x razy 10,5=21x=zarobek z 2 tygodnie

10,5+1,5=12 euro = stawka godzinowa od 3 tygodnia
x+6=tygodniowy wymiar od 3 tygodnia
12(x+6)=12x+72=tygodniowy zarobek
4(12x+72)=48x+288=zarobek za 4 tygodnie

21x+48x+288 euro=69x+288 euro= cały zarobek wakacyjny


3....................
a-ilość litrów benzyny w jednym baku
a-15l-ilość litrów benzyny w jednym baku

1l=0,7kg

a+a-15l
2a-(*0,7kg)15l
2a*0,7kg-10,5kg
1,4a-10,5kg-waga benzyny

odp.benzyna w obu bakach waży 1,4a-10,5kg

4..........................
n×25 - liczba róż
(n+5)×50 - liczba goździków

25n + (n+5) × 50 = 25n + 50n + 250 = 25(3n + 10)
6 4 6
2010-03-24T18:10:06+01:00
1.5x+7(x-500zł)=5x+7x+3500=12x+3500
3.15l*0,7kg=10,5kg tyle waży
równanie
a+(a-10,5 kg)
4.25n+(n+5)*50=25n+50n+250=75n+250
1 5 1