Witajcie mam dwa zadania i mam nadzieje ze ktos dobry z fizy je rozwiaze potrzebne mi to na jutro:) Bede bardzo wdzieczna:) A to ich tresc.

1) W pewnej chwili douszne sluchawki ucznia sluchajacego muzyki emituja dzwiek o czestotliwosci okolo 1kHz i mocy 1mW.Fala dzwiekowa dochodzi do blony bebenkowej ucha bez strat.Blona ma powierzchnie 1cm2. Czy czeste korzystanie z takich sluchawek moze stanowic zagrozenie dla zdrowia.

2) Jaka musi byc minimalna moc glosnika, by wodleglosci 3m poziom natezenia dzwieku byl taki, jak wytwarzany w uchu przez sluchawki z poprzedniego zadania?Zaloz ze glosnik promieniuje tylko "do przodu", tzn w polkule, ktorej podstawa jest plaszczyzna glosnika, oraz ze w tym obszarze promiemiuje jednakowo.

2

Odpowiedzi

2010-03-26T10:57:41+01:00
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-26T11:52:10+01:00
1) W pewnej chwili douszne sluchawki ucznia sluchajacego muzyki emituja dzwiek o czestotliwosci okolo 1kHz i mocy 1mW.Fala dzwiekowa dochodzi do blony bebenkowej ucha bez strat.Blona ma powierzchnie 1cm2. Czy czeste korzystanie z takich sluchawek moze stanowic zagrozenie dla zdrowia.

f=1kHz
P=1mW=1/1000W
S=1cm2=1/10000 m²
należy obliczyc natężenie dżwięku
I=P/S
I=1/1000W:1/10000 m²
I=10000/1000 W/m²
I=10 W/m²

L-poziom natężenia
L=10log₁₀(10/10⁻¹²) dB
L=10log₁₀(10¹³) dB
L=10*13dB
L=130 dB
jest to pozom na granicy progu bólu, więc może byc zagrożeniem dla zdrowia


2) Jaka musi byc minimalna moc glosnika, by wodleglosci 3m poziom natezenia dzwieku byl taki, jak wytwarzany w uchu przez sluchawki z poprzedniego zadania?Zaloz ze glosnik promieniuje tylko "do przodu", tzn w polkule, ktorej podstawa jest plaszczyzna glosnika, oraz ze w tym obszarze promiemiuje jednakowo.

r=3m
L=130 dB
I=10 W/m²
I=P/4πr²
P=4πr²*I
P=4π*9m²*10W/m²
P=360π
P≈1130,4 W
1 5 1