Pan Kowalski sprzedawał czereśnie po takiej samej cenie jak pan Nowak. Pod wieczór obniżyli ceny - Kowalski o 20 %, a Nowak o 1.50 zł. Okazało się, że cena czereśni u Kowalskiego jest wyższa niż u Nowaka. Ile kosztowały czereśnie przed obniżką?

2

Odpowiedzi

2010-03-25T16:45:44+01:00
X - cena czereśni

x-0,2x = 1,1(x-1,50)
0,8x=1,1x-1,65
0,3x=1,65
x=5,5zl
Odp: czereśnie przed obniżką kosztowały 5,5zł .

licze na naj ;)
7 4 7
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-03-25T16:46:17+01:00
X- cena czereśni przed obniżką
y- czena czereśni u kowalskiego po obniżce
z- cena czereśni u nowaka po obniżce


y= x- 20%x cena po onbniżce kowala
z= x- 1,5 cena po obniżce nowaka
y= z+ 10%z stosunek po obniżce cen

te trzy równania należy wziąśąć w klamre jedna

i teraz tak podstawaimy pod pierwsze równanie- zamiast y dajemy to 3 i pozostają dwa równania klamrą spięte. Czyli:

x- 20%x= z + 10%z
x- 1,5 = z


teraz w pierwsze podstawiamy zamiast każdego z to drugie i mamy jedno proste równanie:

x- 20%x = x- 1,5 + 10% (x- 1,5)

i normalnie je rozwiązujemy czyli:

x- 0,2x = x- 1,5 + 0,1x- 0,15
x- 0,2x - x - 0,1x = -1,5 - 0,15
-0,3x= - 1,65 / :(-0,3)
x= 5,5
7 4 7