1) zegar z kukułką warzy 5,5 kg. Kukułka jest o 5 kg lżejsza od zegara . ile warzy zegar a ile kukułka?
2)Pani Kowalska zarabia miesięcznie o 200zł od pana Kowalskiego. W ciągu roku oboje razem zarobili 48tys.zł. Jakie jest miesięczne wynagrodzenie pani Kowalskiej a jakie pana Kowalskiego?
3)Bogdan wziął na obóz w góry 80zł. Na napoje wydał 2* więcej niż na lody , a o 5zł mniej niż na napoje wydał na słodycze. Za 15zł kupił upominki dla rodziców. Wrócił bez pieniędzy, gdyż ostatniego dnia, zgubił 10 zł. Ile pieniędzy wydał na lody?
4) Krzyś rozbił skarbonkę i policzył ,że było w niej 32zł w monetach o nominatach 2zł , 1zł , 50 gr , 20 gr , . Dwuzłotówek było 2 razy więcej niż złotówek. Dwudziestogroszówek było 10. Ile monet było w skarbonce?

(długie obliczenia do każdego, to dla mnie bardzo ważne)

2

Odpowiedzi

2010-03-25T17:55:05+01:00
Zad1
x-waga zegara
y-waga kukułki
x+y=5,5
x=y+5
y+5+y=5,5
2y=5,5-5
2y=0,5/:2
y=0,25kg-waga kukułki

x+y=5,5
x+0,25=5,5
x=5,5-0,25
x=5,25kg-waga zegara
odp.zegar waży 5,25kg,a kukułka 0,25kg

zad2
x-miesieczny zarobek męża
x+200-miesieczny zarobek żony

12x+12(x+200)=48 000
12x+12x=48 000-2400
24x=45600
x=45600:24
x=1900
x+200=1900+200=2100
żona zarabia 2100, a mąż 1900 zł. m-nie.

zad3
x >lody
2x >napoje
2x-5 >słodycze
15 zł >upominki
10 zł >zgubił
80 zł >razem

80=10+15+2x +x+2x-5
80=20+5x
60=5x/5
x=12

Odp: Bogdan wydał na lody 12zł.

zad4
x - liczba zlotowek
1/2 x = liczba dwuzlotowek
2x= liczba piecdziesieciogroszowek
10 dwudziestogroszowek co daje 2 zl

razem:
1x+2 x 1/2x+1/2 x 2x+10 x 0,2=32
x(1+1+1)+2=32
3x=32-2
3x=30
x=10

spr. 10+10+10+2=32 zl
10 po 1 zl
5 po 2 zl
20 po 50gr
10 po 20 gr
lacznie 45 monet
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-25T18:04:04+01:00
1. x- zegar
x - 5 - kukułka
x + x - 5 = 5,5
2x -5 = 5,5 / +5
2x = 10,5 / :2
x = 5,25

Zegar waży 5,25 kg, a kukułka 0,25 kg.

2. x - miesięczny zarobek pana Kowalskiego
x + 200 - miesięczny zarobek pani Kowalskiej

48 000 : 12 = 4 000

2x + 200 = 4000 / - 200
2x = 3800 / : 2
x = 1900

Kowalski zarabia 1900zł, a jego żona 2100zł.

3. x- pieniądze wydane na lody
2x - pieniądze wydane na napoje
2x - 5 - pieniądze wydane na słodycze

x + 2x + 2x - 5 + 15 + 10 = 80
5x + 20 = 80 / -20
5x = 60 / :5
x= 12
Na lody wydał 12 zł.

4. x - złotówki
x/2 - dwuzłotówki
2x - pięćdziesięciogroszówki

x + x/2 * 2 + 2x * 0,5 + 2 = 32
2x + 2x * 0,5 + 2 = 32
3x + 2 =32 /-2
3x = 30 / :3
x = 10

Ma 10 złotówek, 5 dwuzłotówek, 10 dwudziestogroszówek i 20 pięćdziesięciogroszówek. Razem 45 zł.