Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-25T23:06:21+01:00
A) rozwój wsi i miast; rozwój handlu; rozbudowa sieci zamków;

b) Ugoda z Janem Luksemburskim; Podporządkowana Korona Mazowsza; uporządkowany system podatkowy; reforma monetarna;

c) ujednolicił pismo; zbudował wiele kościołów oraz pałaców
11 3 11
2010-03-25T23:14:53+01:00
Usprawnił gospodarkę oraz zwiększył armię.
POdzielił państwo na marchie i hrabstwa. Marchiami rządzili margrabowie, hranstwami - hrabiowie. DO hrabstw wysyłał inspektorów by kontrolowali urzędników. Karol Wielki współpracował z kościołem. Diecezje i opactwa były częścią administracji. HIerarchowie byli wysokimi dygnitarzami.
Duchowni na polecenie Karola Wielkiego pisali kapitularze czyli zbiory przepisów administracyjnych. Karol Wielki skupił na swoim dworze wielkich uczonych i za ich radą polecił by przy każdej siedzibie biskupskiej powstały szkoły uczące przyszłych duchownych mieli oni znać podstawy matmy oraz elementy klasycznej literatury. Karol wymagał by w scriptoriach przepisywano księgi idzieła starożytne. Mnisi posługiwali się starannym pismem zwany, minuskułami karolińskimi - jako pierwsi używali małych i dużych liter. Rękopisy ozdabiali miniaturami.
12 2 12