Odpowiedzi

2010-03-26T15:05:25+01:00
Z Rosją o o dostęp do morza
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-26T15:10:59+01:00
Polska prowadziły wojny z:
rosja
turcja
szwecja i kozakami

ze szwecja gdyz:
*oni napadli na polske przed upływem rozejmu w sztumskiej wsi
*była nierorstrzygnieta sprawa inflant
*jan kazimierz tytułował sie królem szwecji co sie im nie podobało
*szwedzi chcieci m. bałtyckie uczynic swoim morzem wewnętrznym

z kozakami gdyz:
* chciali zwiększyc rejestr
*chciali uczynic z chłopów Kozaków pańszczyźnianych
*różnice wyznaniowe jezykowe i obyczajowe
* tradycje powstań na ukrainie

z turcją gdyż:
*rozkwit imperium osmańskiego
*scieranie sie interesów turcji i poolski w mołdawii
*wyprawy kozaków na miasta tureckie a tatarów na polske

z rosją ponieważ:
*rywalizacja o Imflanty
*kryzys dynastyczny w Rosji po śmierci Iwana IV Groźnego
*chęć podporządkowania papiezowi rosyskiego kościoła prawosławnego przez Zygmunta III Wazę
*mieszanie się polskich magnatów, a potem króla w wewnętrzne sprawy Rosji