Odpowiedzi

2009-10-29T20:13:28+01:00
W sparcie była tzw geruzja która tworzyło 28 obywateli byli to głownie osoby dojrzałe z duzym doświadczenie mieli najczęściej 60 lat. w sparcie włądze sprawowało 2 królów gdyż jezeli 1 jechal na wojne drugi rządził w panstwie
5 3 5
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-29T20:38:17+01:00
Sparta leżała w południowej części Połwyspu Peleponeskiego w krainie zwanej Lakonią. Była największą polis grecką.
Za twórce ustroju Sparty uważa się Likurga, który żył w IX w. przed Chr., był więc także twórcą pierwszego ładu prawnego w Grecji. Sparta jako jedyna w Grecji zachowała instytucję monarchii - panowało w niej dwóch królów jednocześnie. Zakres ich władzy był jednak niewielki, pełnili funkcje kapłańskie i dowodzili wojskiem. Faktycznie Sparta była polis oligrachiczną, głów decydujący w państwie miała rada, zwana geruzją. Tworzyło ją 28 obywateli - starszych, doświadczonych, co najmniej 60-letnich - oraz obaj królowie. Nie oznacza to, że zwykli obywatele nie mieli nic do powiedzenia - najważniejsze sprawy geruzja przekazywała do decyzje zgromadzeniu ludowemu, Tworzyli je pełnoprawni obywatele, czyli tacy, którzy ukończyli 30 lat.

Tylko na czym polegał to Ci nie pomoge,bo nie wiem...
7 3 7